Expert: Co stojí za prudkým růstem cen fotovoltaických panelů?
Výrazné zdražení dopravy
Poptávka po lodní kontejnerové přepravě mezi čínskými a evropskými přístavy v průběhu loňského roku během pandemie COVID-19 výrazně oslabila. Nejprve se ceny za dopravu držely relativně nízko. Na konci roku 2020 náklady na dopravu z čínských přístavů do Evropu stouply až v řádu desítek procent. Důvodem byl nedostatek kontejnerů v Číně, které v době pandemie v roce 2020 zůstaly v Evropě, USA, kde se dokonce začaly likvidovat kvůli nedostatečné obchodní výměně v této době.
Kvůli ekonomickému oživení na konci roku 2020 se obchod vrací k normálu, ale kvůli nedostatku kontejnerů platby za námořní přepravu výrazně vzrostly, a to až několikanásobně. Trend růstu cen za dopravu trvá i letos, kdy ceny za dopravu z Číny do Evropy vzrostly až o 300 % oproti roku 2020.
Vzhledem k tomu, že zatím nelze odhadnout další vývoj na trhu námořní dopravy mezi Asii a Evropou bude nutné letos počítat s vyššími cenami panelů oproti roku 2020. „Doufejme, že se situace změní ve druhé polovině roku, kdy analytici očekávají příznivější ceny za dopravu,“ doplňuje Ing. Peter Grumlik, jednatel společnosti GBC Solino s.r.o., která se zabývá distribucí fotovoltaikých komponentů.
Komplikovaná situace na trhu
Od 3. kvartálu roku 2020 však došlo k nečekanému nedostatku waferů (křemíkových destiček coby základní suroviny pro výrobu solárních článků) a také k růstu cen speciálního tvrzeného skla v Číně, které je nezbytné pro výrobu panelů.
Je do způsobeno zvýšením poptávky zákazníků o oboustranné (bifaciální) panely typu sklo-sklo od poloviny roku 2020. Většina velkých fotovoltaických parků ve světě stále více využívá technologii panelů sklo-sklo, který mají o několik procent vyšší výtěžnost než tradiční panely.
V roce 2020 také došlo k prudkému růstu čínského fotovoltaického trhu na 48,2 GW ročně, což představuje 37%ní meziroční přírůstek oproti roku 2019. V letošním roce analytici očekávají další růst čínského fotovoltaického trhu až na 75 GW, a to jak v segmentu velkých instalací, tak i v komerčním segmentu.
Jen v 1. kvartálu letošního roku v Číně stouply ceny fotovoltaických panelů až o 15% oproti roku 2020. Čína sice investuje do staveb nových továren na výrobu polysilikonu a solárních panelů, ale jejich realizace zabere několik měsíců.
„V této souvislosti není vyloučeno, že prudce rostoucí poptávka povede k dalšímu zdražení panelů během následujících měsíců do doby, než budou uvedeny do provozu nové dostatečné výrobní kapacity. Pro naše zákazníky máme však stále skladem moduly nakoupené v roce 2020 za loňské ceny skladem,“ uzavírá Ing. Peter Grumlik, jednatel společnosti GBC Solino s.r.o..