Čínský gigant CATL začíná stavět první obří továrnu na baterie v Evropě

Přední světový výrobce lithiových baterií, čínská společnost CATL realizuje první investice do výstavby obří továrny na baterie v Evropě. Jako lokalitu si CATL zvolila město Erfurt v Německu nedaleko českých hranic, kde v říjnu 2019 začala stavět novou bateriovou továrnu. 

CATL


Roční kapacita 14 GWh

Nová továrna na baterie společnosti CATL v Německu zahájí výrobu do konce roku 2020 s tím, že  bude mít vysoce automatizovaný provoz. Roční kapacitu vyrobených bateriových článků a baterií bude mít po dokončení v roce ve výši 14 GWh. 

Do stavby továrny CATL do roku 2022 proinvestuje 1,8 miliardy euro a vytvoří až 2000 nových pracovních míst. Továrna vznikne na ploše 70 ha v průmyslové zóně Erfurter Kreuz, nedaleko hlavního města Erfurtu. 
Továrna bude zahrnovat kromě vlastní výroby baterií i výzkum a vývoj, jakož i logistiku.

Projekt bude finančně podpořen ze strany Durynska, spolkové úrovně a automobilky BMW, která v příštích letech odebere  baterie v hodnotě 4 mld. EUR, z čehož 1,5 mld. EUR budou tvořit dodávky z CATL v Durynsku.


Čínská expanze

Již v roce 2017 společnost CATL předstihla ve výrobě baterií korejského konkurenta LG Chem a šlape na paty největším hráčům v oboru – japonskému Panasonicu spolupracujícímu s Tesla Motors a další čínské firmě BYD. V roce 2016 společnost CATL prodala lithium-iontové baterie o celkové kapacitě 6,8 GWh, která se řadí mezi tři největší dodavatele na světě. V roce 2020 chtějí Číňané vyrobit 50 GWh ročně.

Výroba baterií se stává klíčovým strategickým odvětvím 21. století. Evropa však ve výrobě baterií zaostává. Evropské automobilky na kontinentu zatím nestavějí žádnou velkou továrnu. Spoléhají na dodávky baterií z Číny a Jižní Koreje. Evropská komise tento stav považuje za neúnosný.

Před zaostáváním automobilového průmyslu Evropské unie v oblasti elektromobility, který je závislý na dodávkách baterií z Asie,  varoval  několikrát v minulosti Maroš Šefcovič, bruselský komisař odpovědný za energetiku.

„Musíme jednat rychle, abychom se nedostali do technologické závislosti na konkurenci,“ prohlásil v této souvislosti Šefčovič.