Číňané investují 190 miliard do výroby baterií v Maďarsku
Lákání investic z Číny
Zatímco velká část západních zemí se snaží omezit či zakázat čínské investice, Maďarsko naopak spatřuje v Číně strategického partnera.
„Naším zájmem je přilákat více čínských investic. Pokud čínské firmy nepůjdou k nám, půjdou jinam,“ uvedl maďarský ministr zahraničí a obchodu Péter Szijjártó. Maďarsko podle něho nesdílí obavy západních spojenců, že by z čínských investic plynulo riziko pro bezpečnost a závislost nebo ekonomická špionáž.
„Nejmodernější technologie jsou dnes často postavené na čínských firmách. Nebudeme diskriminovat žádné společnosti na základě země jejich původu. Vítáme firmy, které u nás chtějí investovat,“ dodal Szijjártó.
Továrnu bude napájet zelená energie
Podle sdělení CATL výstavba nového závodu na výrobu baterií v Maďarsku bude zahájena během letošního roku. Závod se rozprostírá na ploše 221 hektarů v jižním průmyslovém parku v Debrecínu a bude dodávat články i moduly evropským výrobcům automobilů.
Debrecínský závod proto společnosti CATL umožní lépe se vyrovnat s poptávkou po bateriích na evropském trhu, zlepší rozvoj její globální výrobní sítě a pomůže urychlit e-mobilitu a energetickou transformaci v Evropě.
V rámci svého závazku snižovat uhlíkovou stopu při výrobě baterií hodlá společnost CATL využívat elektřinu z obnovitelných zdrojů a zvažuje rozvoj solární energie s místními partnery v zemi.
V rámci budování udržitelného a oběhového hodnotového řetězce baterií zkoumá společnost CATL také možnost spojit síly s místními partnery a zřídit v Evropě závody na výrobu bateriových materiálů.
Největší zahraniční investice
Je to vůbec největší přímá zahraniční investice v Maďarsku v historii.
Továrna, v níž vznikne přes devět tisíc pracovních míst, bude v stát v blízkosti automobilek Mercedes-Benz, BMW nebo Volkswagen a podle maďarské státní investiční agentury HIPA posílí roli Maďarska v byznysu s elektrickými vozy. Investice CATL překonala investory z Jižní Koreje, kteří v Maďarsku do výroby baterií vložili 1,9 miliardy eur.
Velkým čínským investorem do elektromobility je automobilka BYD Auto, která u města Komárom vyrábí tisíc elektrických autobusů ročně. BYD také pro telekomunikační kolos Huawei v obci Páty provozuje evropské logistické a výrobní centrum, odkud se distribuuje technické vybavení i pro české operátory.
Nový projekt se setkal s příznivým ohlasem evropských zákazníků společnosti CATL. Markus Schäfer, člen představenstva společnosti Mercedes-Benz Group AG, technický ředitel odpovědný za vývoj a nákup, řekl: „Tento nový špičkový evropský závod CATL v Maďarsku je dalším milníkem v rozšiřování naší výroby elektrických vozidel společně s našimi klíčovými partnery. Díky společnosti CATL máme za partnera technologického lídra, který nám – jako prvnímu a největšímu zákazníkovi počáteční kapacity nového závodu – poskytne špičkové bateriové články s neutrálními emisemi CO2 pro naši příští generaci elektromobilů v Evropě, což je v souladu s naším lokálním přístupem k nákupu. Jsme hrdí na to, že náš závazek Ambition 2039 je podpořen závazkem společnosti CATL k výrobě s neutrálními emisemi CO2 v Maďarsku.“