Investoři přehodnocují plány na výrobu baterií v Evropě

Někteří výrobci baterií z Číny ruší své plány na výrobu baterií v Evropě. Důvodem je slábnoucí poptávka po elektroautech v Německu i v dalších zemích EU. Tento trend se týká i samotných evropských automobilek je VW, Stellantis či Mercedes, které své investiční záměry na poli výroby baterií.

Zdroj: ACC

Klesající poptávka

V Německu výrazně klesla poptávka po plně elektrických vozech.Za letošní rok jich bylo registrováno 111 tisíc, meziročně o 10,8 procenta méně. Na celkových registracích všech nových aut se podílely 11,8 procenta, kdežto ve srovnatelném loňském období to bylo 14,3 procenta. Vyplývá to z posledních údajů Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA).

Na vzniklou situaci reagují přední výrobci baterií, kteří v posledních týdnech oznámili korekci svých investičních záměrů v Německu. Čínský výrobce baterií CATL a Svolt ruší projekty na výstavbu nových gigatováren na baterie v Německu. Důvodem je skutečnost, že elektrických aut se v Evropě neprodává zdaleka tolik, jak výrobci ve svých ambiciózních plánech ještě nedávno predikovali.

To přimělo čínského výrobce baterií Svolt Energy Technology (dale jen Svolt),  aby zastavil výstavbu bateriové továrny v braniborském Lauchhammeru a také v sárském Überherrnu.  Podobně reagovala také čínská společnostt CATL, které zrušila připravovaný projekt gigatovárny na baterie v durynském Arnstadtu. 

Ztráta trhu

Firma Svolt, která patří do skupiny Baoding Great Wall Holding, jako další argument uvádí, že v Německu přišla o velice významnou a dlouhodobou zakázku na dodávku baterií. Ikdyž to Svolt oficiálně neoznámil, podle německých médií se jedná o  mnichovskou automobilku BMW, která o spolupráci s čínským výrobcem v minulosti informovala.

Společnost Svolt se musí nyní přizpůsobit nové situaci v Evropě, aby byla odolnější vůči dalším možným výkyvům poptávky v budoucnosti. Podobně na vývoj trhu reaguje  její čínský konkurent Contemporary Amperex Technology (CATL).

CATL v roce 2023 zahájil výrobu baterií  své první mimoevropské bateriové továrny v durynském Arnstadtu v Německu. Původní plány počítaly s dalším navýšením výrobních kapacit v blízké budoucnosti. Letos však CATL nečekaně oznámil, že na rozdíl od předchozího záměru nebude rozšiřovat kapacity ve své nové gigatovárně v Arnstadtu.

Revize záměrů evropských výrobců

Podobný trend avízuje také společnost ACC, joint-venture koncernu Stellantis, Mercedesu a firmy TotalEnergies/Saft. Tyto firmy společně plánovaly výstavbu gigatováren na výrobu baterií v německém Kaiserslauternu a italském Termoli. V současnosti své investice ale pozastavují.

Hlavní důvod je u všech stejný: nejistota na evropském trhu (v překladu méně dynamický vývoj prodejů elektrických aut). Řada automobilek v posledních měsících totiž couvá a upravuje své budoucí plány přechodu na elektromobilitu. Naopak se příbývajíí hlasy, že spalovací motory neřeknou poslední slovo ani po roce 2035, který byl de facto brán jako jejich konec v Evropské unii. A právě ochlazení na trhu s elektromobily může nejen Stellantisu udělat čáru přes rozpočet.