Chemický koncern BASF začne ve Finsku vyrábět baterie pro elektromobily

Finské městečko Harjavalta má být první z plánované sítě závodů firmy BASF na výrobu materiálů pro nový typ baterie. Ty budou zásobovat evropský automobilový trh. Podnik se bude nacházet v blízkosti niklové a kobaltové rafinerie.

Zdroj: BASF

Zdroj: BASF

 

Továrna za 400 milionů eur

BASF si od továrny slibuje zázračné parametry nové baterie. Výstavba provozu v Harjavaltě je součástí vícefázového investičního plánu ve výši 400 milionů eur. BASF to oznámil v loňském roce. Společnost jeho prostřednictvím podporuje agendu EU v otázce akumulace energie.

 

Nový bateriový závod BASF by se měl zaměřit především na uspokojení poptávky evropských automobilek, které do svého portfolia postupně zařazují elektromobily. Jedním z důvodů výběrů této lokace je blízkost niklové a kobaltové rafinérie. Tu vlastní společnost Norilsk Nickel (Nornickel), se kterou se BASF dohodl na spolupráci.

Spolupráce dvou lídrů trhu

 

„Součinnost společností BASF a Nornickel vytváří platformu, která propojí potenciál a úsilí dvou lídrů v oblasti produkce surovin, technologií i výroby bateriových materiálů a BASF umožní bezkonkurenční přístup k niklu a kobaltu. BASF se tím přibližuje dosažení své vize: nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze stávajících 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut, to vše do roku 2025,” vypočítává Jeffrey Lou, Senior Vice President Battery Materials společnosti BASF.

 

„Přibližujeme se dosažení své vize: nárůstu dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze stávajících 300 na 600 km, poloviční velikosti baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut, to vše do roku 2025,“ prohlásil Jeffrey Lou, prezident BASF.

 

 

Firma BASF se domnívá, že pokud by evropské firmy do elektromobility neinvestovaly, zřejmě by promarnily podobnou příležitost, jakou nabízely v 80. letech počítače, v 90. letech internet a v minulém desetiletí solární panely. „Statistiky výrobců hovoří jasně: prodej elektromobilů za prvních šest měsíců letošního roku meziročně vzrostl prakticky ve všech zemích EU v řádu desítek až stovek procent, průměrný nárůst za celou Unii činí 40,3 %,“ zdůrazňuje jednatel českého zastoupení BASF Filip Dvořák.

 

BASF již dnes vyhodnocuje další evropské lokality pro výstavbu továren zaměřených na bateriové materiály. V jiných světových regionech už podobné závody má a současné investice do nových poboček v Evropě naznačují, že se jim dobře daří.