ČEZ připravuje novou gigatovárnu na baterie v severních Čechách

Energetická společnost ČEZ již podniká další kroky v projektu tzv. „gigafactory“. Jedná se o mnohamiliardovou investici do stavby nové továrny na lithiové baterie pro elektromobily v příštích letech v severních Čechách. ČEZ tak následuje tuzemskou společnost HE3DA, která již lithiové baterií vyrábí na Havířovsku. Informuje o tom deník Hospodářské noviny (HN).

Zdroj: Wikipedia

Zdroj: Wikipedia

 

Projekt pokračuje

První informace o plánu společnosti ČEZ na „gigafactory“ zmínil během návštěvy Berlína ministr průmyslu Havlíček v únoru letošního roku.  Má jít o jednu z největších investic tohoto druhu ve střední Evropě. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách. 

 

Jak včera informovaly HN, projekt „gigafactory“ v režii společnosti ČEZ je v pokročilejší fázi příprav. Firma jedná s možnými partnery a vybírá lokalitu. „Česko je jako významný výrobce automobilů logický kandidát pro rozvoj bateriového průmyslu,“ řekl mluvčí Gazdík.

 

Podle informací HN by se náklady na tuzemskou továrnu mohly vyšplhat až na jednu mi­liardu eur (téměř 27 miliard korun). Nicméně, vedení společnosti ČEZ zatím ještě projekt neschválilo.

Hledá se partner z řad automobilek

Zásadním krokem je nyní pro ČEZ najít dva vhodné partnery, s nimiž továrnu postaví. Jedním bude globální výrobce baterií, druhý z řad automobilek.  „Jednáme s několika zájemci, prakticky všechny firmy z oboru pochází z Japonska, Jižní Koreje nebo Číny,“ řekl HN vysoce postavený manažer energetické společnosti.

 

ČEZ letos investoval do těžby lithia, které je zásadní surovinou pro baterie. Letos v březnu  se dohodl australskou těžařskou společností European Metals Holdings (EMH), od které získal podíl 51 procent ve firmě Geodet, české dceřiné společnosti EMH, která vlastní práva na těžbu lithia na Cínovci.

 

Světové automobilky v současně investují obrovské částky do rozvoje  elektromobility. V této souvislosti analytici organizace BloombergNEF předpokládají, že nejpozději za deset let se po světě ročně prodá 28 milionů elektrovozů, tedy přibližně čtvrtina všech aut.

 

Baterie jsou nejdražší a nejdůležitější částí vozu, která významně ovlivňuje jeho dojezd, výkon i cenu. Pro automobilky je tak klíčové, aby jich měly dost. Vznikají proto celosvětová partnerství mezi výrobci aut, dodavateli baterií a těžaři lithia.

Synergické efekty

Investice ČEZu do těžby lithia a stavby gigatovárny na baterie dávají ekonomický smysl, a to hned z několika důvodů. Velká část lithia se v současnosti využívá pro baterie do elektromobilů. Vzhledem k očekávanému růstu počtu elektromobilů a baterií by poptávka po lithiu měla do roku 2025 vzrůst trojnásobně. Rozvoj elektromobility je důležitý pro energetické společnosti a má proto místo i ve strategii ČEZ, uvedla nedávno firma.

 

Dalším důvodem, proč ČEZ investuje do baterii, je proměna současné energetiky, kde bateriové technologie otevírají zcela nové možnosti. V této souvislosti je třeba zmínit první velkokapacitní baterii v Tušimicích, kterou ČEZ slavnostně uvedl do provozu v březnu letošního roku.

 

Evropská unie identifikovala rozvoj evropské výroby baterií jako jednu ze svých strategických priorit vzhledem k silnému zastoupení automobilového průmyslu, a to včetně zajištění surovin jako lithium. ČEZ tak v této fázi předpokládá využití dotačních titulů dostupných v rámci strategické iniciativy „Evropská bateriová aliance“ (European Battery Alliance) nebo v rámci „Fondu pro spravedlivou transformaci“ (Just Transition Fund).

 

Navíc, ČEZ do plánovaného projektu gigafactory může vložit pozemky, na nichž elektrárna vznikne. Má se stavět na místě některé z uzavíraných uhelných elektráren: jako první se nabízí areál po elektrárně Prunéřov 1, která ukončí výrobu již koncem června. V příštích letech ČEZ odstaví ještě několik dalších.

 

V neposlední řadě bude pro ČEZ výhodné i to, že továrna se stane jeho významným zákazníkem. „Továrna nás zajímá jednak jako byznysová příležitost v elektromobilitě, jednak jako potenciální významný dlouhodobý odběratel elektřiny,“ uvedl Gazdík. Podle něj takto velká fabrika spotřebuje 300 až 1000 gigawatthodin ročně, tedy až 1,5 procenta spotřeby celého Česka.

Druhá gigafactory v Česku

 

V posledních dvou letech nové továrny na baterie vznikají napříč Evropou. Například u polské Vratislavi už baterie vyrábí jihokorejský koncern LG Chem, v Maďarsku staví pro změnu další korejské firmy Samsung a SK Innovation.

 

V Česku již vyrábí bateriové články a baterie také na tuzemská společnost HE3DA podle koncepce původního patentu Dr. Jana Procházky v Horní Suché u Havířova. Podle sdělení zástupců HE3DA se firma chystá v následujících dnech rozjezd velkokapacitní výroby. V současnosti firma realizuje testovací výrobu baterií na první výrobní lince, která byla uvedena do provozu v prosinci 2019.

 

„Naše první výrobní linka v Horní Suché již vyrábí baterie ve zkušebním režimu. Druhá linka je kompletní zhruba z 85 procent. V červenci už tedy budeme vyrábět baterie ve velkém – plynule a na plný provoz,“ sdělil nedávno ředitel společnosti HE3DA Dr. Procházka.

 

V Česku působí několik dalších výrobců baterií. Největším z nich je francouzská společnost SAFT, která ve svém závodě v Raškovicích na Frýdecko-Místecku vyrábí nikl-kadmiové baterie.  Dalším velkým výrobcem startovacích lithiových baterií je společnost A123 Systems v Ostravě.

 

Výrobou bateriových systémů se zabývá v Jeseníků společnost AERS. K dalším výrobcům baterií patří společnosti OIG Power nebo Energy Cloud.