Český lídr fotovoltaického trhu boduje v prestižním deníku Financial Times a odhaluje plány na expanzi
Česká solární jednička
Solární boom v Evropě rozhodně nekončí. A v pořadí sedmý ročník prestižního žebříčku Financial Times tento trend jen potvrzuje. Jak si stojí konkrétně ČR? Jedinou českou firmou v sektoru Energetika a služby je společnost SOLSOL, která v rámci sektoru B2B zajišťuje solární panely, střídače a baterie předních světových značek.
Financial Times připsal SOLSOL absolutní růst o 276,5 % z necelých 7 milionů EUR v roce 2018 na 27 milionů EUR v roce 2021. Samotný loňský rok přinesl navýšení obratu o dalších 350 %. Není proto divu, že každý třetí panel, který vidíme na rodinných domech v Čechách i na Moravě, dodal právě SOLSOL.
“V rámci ČR držíme zhruba třetinu podílu a rozhodně se nebojíme říct si o víc i v rámci dalších evropských trhů. Fungujeme od roku 2012 a za tu dobu jsme prokázali, že jsme firmu postavili na pevných základech, které ustojí i rychlý růst. Po celou dobu pracujeme jen s nejkvalitnějšími solárními technologiemi, testujeme si je, zajišťujeme naším partnerům nadstandardní servis i přístup. Toto se nemění ať jsou naše obraty v řádech milionů nebo miliard,” uvedl k hodnocení Financial Times 1000 Radek Orság, CEO společnosti SOLSOL.
Vstup známého investora Hlavenky
Dynamický růst s sebou logicky přinesl výzvy, na které je dobré mít partnera s pro růstovou zkušeností. A proto do firmy 10,5 % podílem vstoupil podnikatel, investor a vizionář Jiří Hlavenka, který se v minulosti podílel na mnoha úspěšných projektech. Mimo jiné například spoluzaložil společnost Kiwi.com a v současné době je aktivním investorem ve více než 20 společnostech.
“Mé angažmá v SOLSOL má dvě roviny. Potenciál solární energetiky je bezpochyby obrovský a stále nevyužitý. Jen asi 3 % střech je osazeno fotovoltaikou. A s tím, jak budou dál klesat realizační náklady, objevovat se možnosti využívání systému s baterií v zapojení do smart gridu, návratnost ještě poroste. Druhou rovinu představuje zdejší firemní kultura a přístup k podnikání. V tomto ohledu mi SOLSOL připomíná nejlepší firmy, u nichž jsem měl čest být,“ komentuje své zapojení Jiří Hlavenka.
Další expanzi pojistil příchod zkušených manažerů do týmu
Za působivými čísly růstu, které uvádí Financial Times, se do roku 2021 paradoxně skrýval velmi malý tým nejdříve šesti a posléze osmnácti kmenových zaměstnanců.
“Díky úzkému a sehranému týmu jsme si ve firmě vybudovali téměř rodinnou atmosféru. Ta nám vydržela, jen se naše SOLSOL rodina rozrostla na více než 50 členů. A tím rozhodně nekončíme. Takové číslo a objem práce už vyžaduje obsazení pozic zkušenými manažery. Proto jsme pro SOLSOL získali finančního ředitele Miroslava Koláře, provozního ředitele Michala Hrabího a Head of Sales Pavla Tomana, kteří mají velkou chuť firmu stabilizovat po 1000 % růstu, procesně digitalizovat a nasměrovat k vývoji vlastních produktů. S tím vším vyrazíme na další evropské trhy”, komentoval zásadní přestupy končící zimy výkonný ředitel Radek Orság.
Posily SOLSOL
Miroslav Kolář, CFO: Profesní zkušenosti získal v mnoha projektech. Za nejúspěšnější považuje svou práci na vybudování největšího středoevropského výrobce celodřevěných podlah ve skupině MAGNUM, poté například působení v SURGAL Clinic, která je dnes jednou z největších, ale především nejmodernějších soukromých nemocnic v ČR. Před příchodem do SOLSOL pracoval na řízení strojírenské firmy TOS-Znojmo, kterou se mu během jednoho roku s novým manažerským týmem podařilo dostat do zisku po sedmi letech ztrát. Solární energetika pro něj není jen práce, ale životní styl. Postavil pasivní dům a fotovoltaikou osadil jeho střechu.
Michal Hrabí, COO: Profesní ostruhy získal jako zakladatel startupového akceleračního programu StarCube, poté vedl Microsoft Inovační Centrum v Brně, které se pod jeho vedením stalo jedním z TOP tří, jehož programy přebíraly pobočky po celém světě. V letech 2014 – 2022 stál v čele technologické společnosti Phonexia, která se věnuje softwarovým řešením v oblasti rozpoznávání hlasu. Nová zkušenost v SOLSOL pro něj znamená propojení dlouholetého zájmu o čisté technologie s byznysem, který má jednoznačně pozitivní dopad na svět, ve kterém žijí jeho děti.
Pavel Toman, Head of Sales: Posledních 18 let se pohybuje ve vodách FMCG byznysu. V rámci něj řídil obchod v miliardových obratech v rámci gigantu Procter & Gamble. Díky komplexnímu řízení týmu v pozici Sales Director pro Tesco Central Europe má přesah do marketingu, financí, sales aktivit a logistiky. Pro práci v SOLSOL se rozhodl kvůli dynamickému růstu čisté solární energie, kde vidí jasnou pomoc následujícím generacím. Výzva rychle rostoucí firmy s sebou nese velké nároky na budování teamu, kompetencí a schopností tak, aby se samotný výrobek posunul na produkt s komplexní službou.
O žebříčku Financial Times 1000
Financial Times 1000 je všeobecně považován za jeden z nejautoritativnějších a nejobsáhlejších seznamů svého druhu a je používán investory, analytiky a dalšími odborníky ve finančním průmyslu ke sledování a analýze výkonnosti předních světových společností. Financial Times 1000 aktuálně zveřejnil sedmý ročník žebříčku nejrychleji rostoucích evropských společností.
Zahrnuje vývoj mezi roky 2018-2021, které byly poznamenány dopady pandemie Covid-19 v celosvětovém měřítku. Žebříček uvádí evropské společnosti, které dosáhly největšího složeného ročního tempa růstu tržeb. Seznam zahrnuje společnosti z 31 evropských zemí a je rozdělen do 17 kategorií, včetně sektoru technologií, energetiky, zdravotnictví, finančních služeb a spotřebního zboží. Kompletní žebříček je zde.