Česku ujel další bateriový vlak směrem do Portugalska

Česko přišlo o další možnost získat na svém území obří bateriovou investici. Čínská společnost CALB, která je jedním z největších výrobců baterií pro elektromobily na světě, se rozhodla investovat do obří továrny na baterie v Portugalsku dvě miliardy eur (50,1 miliardy Kč).  Česko tak přišlo o další strategickou investici do bateriového průmyslu.

Zdroj: Nyobolt

Nová gigatovárna

Nová továrna CALB má vzniknout asi 100 kilometrů jižně od Lisabonu. Vyrábět bude lithiové baterie s celkovou roční kapacitou 15 gigawatthodin, což odpovídá asi 187 000 bateriím pro elektromobily. Většina produkce bude určená převážně pro evropský trh.

CALB se rozhodla umístit svůj nový závod právě do Portugalska nejen z logistických důvodů, ale také kvůli jeho významným zásobám lithia, které jsou největší v Evropě a osmé největší na světě. Portugalsko zároveň patří mezi země s velkým podílem obnovitelných zdrojů energie, což pomůže snížit uhlíkovou stopu celého výrobního procesu.

1800 nových pracovních míst

Pro čínský koncern CALB to bude první továrna na baterie v Evropě. V závodě má vzniknout 1800 pracovních míst a očekává se, že po dosažení plné kapacity se na hrubém domácím produktu Portugalska bude podílet více než čtyřmi procenty.

CALB se aktuálně řadí mezi čtyři největší výrobce baterií na světě, s celkovou instalovanou kapacitou 39,4 GWh. V současnosti je pro firmu klíčový čínský trh, kde se jen  za leden letošního roku prodala více než 2,42 GWh baterií. Očekává se, že CALB díky nové evropské továrně posílí svou pozici i na mezinárodním poli.

Společnost již získala objednávky od několika předních světových automobilek, mezi nimiž nechybí Toyota, Volkswagen, Ford a Audi. To potvrzuje rostoucí poptávku po bateriových technologiích v souvislosti s boomem elektromobility v Evropě.

Další promarněná příležitost

V roce 2023 postavil velkou bateriovou továrnu Volkswagen ve Španělsku. V roce 2024 se čínský bateriový gigant Gotion rozhodl postavit gigatovárnu na baterie na Slovensku.

Letos Česko prohrálo „bateriový souboj“ s Portugalskem, kde se má postavit nová obří továrna na baterie v Portugalsku.  Postaví jí tam čínský koncern CALB.

Stát považuje stavbu továrny na baterie do elektromobilů za strategickou investici, která by do Česka přinesla jak peníze, tak nová pracovní místa. Poslední projekt výstavby bateriové továrny se rodí v Lutyni na Bohumínsku, kde ale místní občané jsou proti tomuto záměru.

Česku hrozí, že o obří investici v podobě gigatovárny přijde. Zprovoznění továrny by zvedlo HDP Česka o 222 miliard. Státu, kraji a obcím to přinese do rozpočtu asi 52 miliard. Jen Dolní Lutyně získá z daňových výnosů zhruba o 106 milionů ročně navíc.