Česko se může stát bateriovou velmocí. I bez gigatovárny na baterie?
Zdroj: Redakce
Začátek těžby
Použití a poptávka po manganu rychle rostou. Zejména to platí pro Evropu, která v současné době veškerý mangan a síran manganatý jako nezbytné komponenty pro bateriový průmysl musí dovážet.
Těžba manganu ve Chvaleticích se blíží. Výstavba závodu má začít v roce 2026. Za výstavbou závodu stojí společnost Mangan Chvaletice, kterou ovládají zahraniční investoři.
Závod se bude nacházet nedaleko Chvaletické elektrárny mezi ní a Labem se nachází bývalá odkaliště. V nich se ukládala hlušina po těžbě pyritu a ta obsahuje zbytky manganové rudy.
Výstavba závodu na těžbu manganu ve Chvaleticích by mohla začít v roce 2026. V tuto chvíli již funguje zkušební linka. Díky tomu projektu vznikne v Chvaleticích až 400 nových pracovních míst.
Společnost Mangan Chvaletice plánuje ročně vyrábět 50 tisíc tun čistého kovu, a to po dobu 25 let. Mangan je využíván zejména pro výrobu baterií do elektromobilů a bateriových úložišť a je na trhu velice žádaný.
Omezení dovozní závislosti
V tuto chvíli se 98 procent manganu do baterií dováží ze zemí mimo Evropskou unii, především z Číny či Jihoafrické republiky. Nový závod v Chvaleticích tak výrazně sníží závislost na dovozu.
Projekt nového závodu na těžbu manganu v Česku přispěje k rozvoji silného, nezávislého evropského dodavatelského řetězce baterií, který pomůže omezit zranitelnost vůči přerušení dodávek ze zemí mimo Evropskou unii. Vytvoří se zde přibližně 400 pracovních míst na plný úvazek. Kromě toho projekt přinese řadu obchodních příležitostí pro české podniky a také značné fiskální příjmy pro český stát a místní komunitu.
Společnost Mangan Chvaletice, která patří kanadské firmě Euro Manganese, zde plánuje vytěžit z hlušiny přes milion tun manganu. Těžba by měla probíhat 25 let. To znamená, že se zde vyrobí 1,19 milionu tun vysoce čistého elektrolytického manganu, z čehož dvě třetiny budou přeměněny na vysoce čistý monohydrát síranu manganatého.
Projekt strategického významu
Součástí procesu je také rekultivace a vyčištění odkališť. Nájemní smlouvu s těžaři chvaletická radnice uzavřela v roce 2022. Připravovaný projekt obdržel kladné stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí EIA. Společnost nyní připravuje žádost, jejímž cílem je uznání projektu za strategický jak na národní, tak i evropské úrovni dle zákona o kritických surovinách.
„Ročně společnost plánuje vyrobit 50 tisíc tun čistého kovu, a to po dobu 25 let. V maximálním náběhu provozu je zde plánováno až 400 pracovních míst,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Podle aktuálních plánů by mohla výstavba závodu začít v roce 2026.