České hypermarkety investují do velkých střešních fotovoltaických elektráren

Německý obchodní řetězec Lidl a také brněnské obchodní centrum Futurum čeká energetická proměna. Obě firmy investují do nových střešních solárních elektráren na svých prodejnách desítky milionů korun. Vyrobená solární energie bude určeny k pokrytí vlastí spotřeby energie.

Lidl


Investice za 300 milionů

Gastronomická zóna brněnského obchodního centra Futurum pro návštěvníky se brzy rozšíří díky nové investici ve výši 300 milionů korun. O tři tisíce metrů čtverečních se zvětší prostor pro obchody a služby, provoz budovy bude ekologičtější. 

Přestavba začne na jaře. „Vedle dosavadních fastfoodů přibudou i klasické restaurace s obsluhou,“ zmínil výkonný ředitel společnosti Trikaya Alexej Veselý, který je zodpovědný za řízení obchodního centra Futurum  v Brně.

„Při proměně budovy počítáme také s instalací moderních technologií, které šetří životní prostředí. Vylepšit hospodaření s energiemi pomůže nová solární elektrárna na střeše budovy a návštěvníci využijí i dobíjecí stanice elektromobilů,“ doplnil Veselý.

I německý Lidl sází na fotovoltaiku v Česku

Rovněž společnost Lidl letos na střechách svých prodejen začala s instalací fotovoltaických systémů. Zatím je dokončeno prvních osm solárních elektráren o celkovém výkonu téměř 800 kWp. Ve svých instalacích solárních panelů hodlá Lidl pokračovat i v budoucnosti.

V letošním roce přibyly fotovoltaické panely na prodejnách Lidl v Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Mostě, Neratovicích, Průhonicích, Strakonicích, Zdibech a Zlíně. Vyrobená elektrická energie slouží pro vlastní spotřebu prodejen a pokryje zhruba 20 % jejich roční spotřeby.

Na střeše každé z osmi prodejen byl nainstalován fotovoltaický systém o výkonu 99,9 kWp. Ve srovnání s velkými solárními elektrárnami, které jsou většinou stavěny na polích, nebudou v tomto případě fotovoltaické panely zabírat jinak využitelnou půdu a překážet v přírodě.

K tomu nebudou zatěžovat distribuční síť, drtivé množství z vyrobené elektrické energie bude vzápětí spotřebováno. „Jako společensky odpovědná firma považujeme za přirozené chovat se k životnímu prostředí co nejšetrněji,“ vysvětluje mluvčí společnosti Zuzana Holá.

Díky jejich instalaci ušetří Lidl přibližně 800 000 kWh energie ročně, což odpovídá průměrné roční spotřebě 250 domácností. K tomu razantně sníží množství produkovaných emisí CO2, a to o 420 tun za rok.

Ze strany Lidlu jde přitom o další z mnoha kroků směrem k lepšímu životnímu prostředí. V nových prodejnách využívá přírodní chladiva nebo odpadní teplo z odváděného vzduchu. I díky tomu získal Lidl v předloňském roce po auditu řízení spotřeby energie pro všechny své prodejny, logistická centra i centrálu certifikát ISO 50001.

V neposlední řadě odebírá Lidl část elektrické energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. Tu využívá sedm rychlonabíjecích stanic pro elektromobily, které společnost instalovala u svých prodejen a podílí se tak na rozvoji elektromobility v České republice.