CATL se stává největším výrobcem baterií a dále navyšuje výrobní kapacity
Upevnění pozice lídra trhu
Čínské společnosti v posledních letech masívně investují do technologií bateriových článků a akumulátorů. V současnosti proto čínské společnosti dominují trhu baterií ve světě. Z 10 největších výrobců baterií pro elektromobily mají téměř polovinu celého trhu.
Podle aktuálního průzkumu bateriového trhu společnosti SNE Research se jedničkou na trhu LiB pro elektromobily v roce 2021 opět stala čínská společnost CATL. Ta posílila svůj tržní podíl z 24,1% v roce 2020 až na 31,8 % v roce 2021.
Prakticky to znamená, že téměř každý třetí elektromobil na světě má akumulátor od společnosti CATL. Nejsou to ale jen vozy čínských automobilek, ale bateriové komponenty od CATL využívá v některých verzích např. i Tesla. Poněvadž celý trh rostl o 112 %, znamená to pro CATL nárůst produkce o 180 %.
Top 10 výrobců baterií
Naopak, druhý největší výrobce Lib, kterým je korejská společnost LG Energy, na trhu oslabila. Její tržní podíl poklesl z 22,9 % v roce 2020 na 20,5 % v roce 2021. Nicméně, i přes pokles tržního podílu šla produkce o 90 % nahoru.
V roce 2021 si výrazně pohoršil i japonský výrobce LiB Panasonic, který sice nadále drží 3. pozici, ale pád tržního podílu z 19,4% v roce 2020 na 12,5 % v roce 2021 je velmi výrazný. Protože celý trh šel na více než 2násobek, i tento pád podílu na trhu znamená 36% nárůst produkce.
Do první desítky světových výrobců LiB dále patří čínský koncern BYD (9,0 %), následuje korejský výrobce SK Innovation (5,8 %) a Samsung SDI (4,5 %).
Zbytek v Top 10 největších světových výrobce LiB tvoří čínské společnosti. Pokud vezmeme všechny čínské výrobce v Top 10 (CATL, BYD, CALB, Guoxuan/Gotion, EVE Energy a Sunwoda), tak mají 48,1% podíl. Korejské značky v Top 10 (LG, SK Innovation, Samsung SDI) mají 30,8% podíl.
Navýšení výrobních kapacit
Čína v roce 2021 výrazně posílila svůj náskok ve výrobě LiB. Společnost CATL, největší výrobce LiB na světě, na konci roku 2021 spustila do provozu další gigatovárnu s roční produkcí 60 GWh. Jeho celková výrobní kapacita má v budoucnosti dosáhnout až 120 GWh.
CATL momentálně vyrábí zejména lithium-železo-fosfátové (LFP) články, které mají řadu výhod, mimo jiné delší životnost a absenci kobaltu a niklu. Proto se Tesla nedávno rozhodla přejít u několika verzí svých elektromobilů z Li-On článků právě na LFP technologii baterií. U CATL si jich objednala údajně 45 GWh (vystačí pro zhruba 800 000 aut).
CATL staví továrny na baterie i v Evropě. Aktuálně dokončuje svou první evropskou továrnu poblíž německého Erfurtu. Výroba by se tam měla rozjet začátkem letošního roku. Další nová továrny CATL v Evropě má údajně vzniknout v Polsku.