Brusel hodlá zpřísnit pravidla pro baterie do elektromobilů
Speciální certifikát
Každá baterie by měla mít certifikát, který bude tyto údaje obsahovat. Uvedl to místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič v rozhovoru pro deník Mladá Fronta Dnes (DNES).
V rámci evropské bateriové aliance, která vznikla v roce 2017, bylo podle Šefčoviče alokováno 130 miliard eur, vytvořeno 110 projektů a 30 tzv. gigafabrik. Podle něj jsou hlavními problémy zajištění dostatku kvalifikovaných pracovníků, zvyšování účinnosti lithia a zefektivnění recyklace baterií.
Snaha a bateriovou gigatovárnu v Česku
Zástupci automobilky Škoda Auto a představitelé čtyř vysokých škol minulý týden podepsali memorandum o porozumění v rozvoji vzájemné spolupráce na výzkumných projektech o životním cyklu baterií. Memorandum je součástí snahy o vybudování a umístění továrny na bateriové články do elektromobilů na území ČR.
Česko je jedním z uchazečů o vybudování nové továrny pro výrobu baterií pro koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto. Ta bude podle člena představenstva Martina Jahna v roce 2035 plně připravená přejít na výrobu elektromobilů. Automobilka Volkswagen hodlá do výroby baterií investovat až 120 miliard korun a chce zaměstnat až 4500 lidí v Česku. Vedle ČR jsou údajně ve hře další dvě lokality, například v Polsku. Koncern bude baterie vyrábět i v dalších závodech v Německu, Švédsku nebo ve Španělsku.
Místo pro gigafactory nabízí například Plzeňský kraj, který počítá s výstavbou strategického podnikatelského parku Plzeň-Líně (SPP) na 400hektarovém letišti. Český stát by podle návrhu usnesení vložil do přípravy území devět miliard korun, přičemž demolice budov na letišti mají začít ještě letos. Park by měl být připravený pro strategického investora do roku 2027. Další gigatovárnu na baterie připravuje skupina ČEZ na místě elektrárny Prunéřov I u Chomutova.