Brno sází na komplexní využití vodíku v energetice a dopravě

Vodíková energetika byla ještě nedávno pro mnohé vzdálená budoucnost, ale dnes je to již reálný způsob, jak získávat nízkouhlíkovou elektřinu a teplo. Brno chce skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností – má tak být městem, kde vznikne Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice a které dokáže vodík využívat komplexně, především v energetice či dopravě, a tím i při ochraně životního prostředí.

O prvních pilotních projektech v oblasti zeleného vodíku v ČR a ve světě můžete diskutovat s experty na  konferenci Smart Energy Forum ve čtvrtek 11. listopadu v Praze. 

Zdroj: SGN

Nové vodíkové centrum

Rada města Brna proto dnes schválila Memorandum o spolupráci na projektu Využití vodíku ve městě Brně. Jeho signatáři jsou statutární město Brno, Vysoké učení technické v Brně, Teplárny Brno, a. s., Dopravní podnik města Brna, a. s., SAKO Brno, a. s., a Symbios Funding & Consulting GmbH.

Postupně se mohou přidávat i další subjekty. Dále radní schválili memorandum o spolupráci při realizaci projektu testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. Hlavním smyslem dokumentů je spolupráce evropských univerzit na výzkumu a uplatnění vodíku v oblasti energetiky, ve veřejné, nákladní i osobní automobilové a kolejové dopravě nebo při ochraně životního prostředí.

„Předpokládám, že vznikne ‚Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice se sídlem v Brně. Důležité je také zapojení univerzit. Klíčovou roli bude hrát VUT, které bude spolupracovat s významnými evropskými univerzitami při výchově budoucích odborníků – využívání nových technologií totiž patří do portfolia vzdělávacích oborů. Předjednaná je spolupráce s univerzitami ve Stuttgartu a Lublani, kontaktovali jsme technickou univerzitu v Karlsruhe a také v chorvatském Záhřebu,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Podle Vaňkové již mezi Teplárnami Brno a Dopravním podnikem města Brna byla dohodnuta spolupráce při využití vodíku. První z nich v budoucnu zajistí jeho výrobu například při spalování dřevní štěpky, druhá ho využije jako palivo pro městskou hromadnou dopravu. Dopravní podnik se také zapojí do společného projektu se Škodou Electric a společností ORLEN Unipetrol RPA – výsledkem má být testovací provoz vodíkového elektrobusu na linkách MHD a první plnicí vodíková stanice v Brně. Taktéž SAKO Brno se může stát dodavatelem vodíku, a to z elektrické energie, která vzniká při využití odpadu nebo zapojením výkonu až 40 MW z fotovoltaických elektráren instalovaných na střechách domů v Brně.

Využití v dopravě

„Brněnský dopravní podnik je v ekologizaci hromadné dopravy na špičce. Máme 160 autobusů na stlačený zemní plyn, což je nejvíc v České republice, provozujeme vlastní plničku na CNG, která je jednou z nejkapacitnějších ve střední Evropě. Rovněž disponujeme 139 trolejbusy, což je v rámci republiky nejvíc. Páteřní doprava je tramvajová, elektrický pohon mají i lodě na přehradě. Trend ekologické dopravy nás dlouhodobě zajímá, proto jakékoliv další možnosti fungovat bezemisně vítáme,“ připomněl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Konkrétním a nejbližším projektem je spolupráce při testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. Zapojí se město, Škoda Electric, která dodá vozidlo, společnost ORLEN Unipetrol RPA, jež vybuduje plnicí stanici, a dopravní podnik. Ten nasadí vůz do provozu.

Škoda Electric bude zodpovědná za přípravu technického řešení, vývoj, výrobu a homologaci vozidla. Zajistí proškolení řidičů i servisního personálu dopravního podniku a seznámí Hasičský záchranný sbor DPMB s bezpečnostními riziky při provozování vozidla. „Bude se také podílet na pravidelné údržbě vozu včetně odstranění vzniklých závad a dodávek náhradních dílů pro opravy. Společnost ORLEN Unipetrol v rámci spolupráce uvede ještě v letošním roce do provozu první vodíkovou plnicí stanici na území statutárního města, a to v ulici Kaštanová,“ uvedl 1. náměstek primátorky Petr Hladík.
 
„V kontextu současné evropské legislativy týkající se emisních norem CO2 je třeba na vodíková vozidla nahlížet jako na bezemisní vozidla, a to bez ohledu na to, jaký je zdroj výroby vodíku, resp. jaká technologie se k této výrobě používá,“ uzavřel Hladík.

O prvních pilotních projektech v oblasti zeleného vodíku v ČR a ve světě můžete diskutovat s experty na  konferenci Smart Energy Forum ve čtvrtek 11. listopadu v Praze.