Bod zlomu: Tesla vyvíjí novou generaci lithiových baterií s životností až 20 let

Tesla již několik let pracuje na vývoji nové generace lithiových bateriových článků. Jejich hlavní předností má být zejména dlouhá životnost a schopnost rychlého nabití. Tyto baterie pak budou mít zejména uplatnění v robotických elektromobilech. 

Wikipedia


Sázka na vlastní vývoj

V současnosti Tesla nakupuje bateriové články pro elektromobily od japonské společnosti Panasonic, a pro bateriová úložiště od společnosti LG Chem a Samsung.

V roce 2019 však Tesla provedla akvizice společnosti Maxwell Technologies, jež se zabývá výrobou superkondenzátorů a úložišť energie a která vyvíjí novou technologii baterií se suchou elektrodou. SpolečnostMaxwell Technologies si v roce 2018 nechala patentovat technologii „suché elektrody“, jež dle tvrzení firmy nabízí energetickou hustotu až 300 Wh/kg s možností budoucího zlepšení až na 500 Wh/kg. 

To představuje minimálně dvojnásobné zlepšení oproti současným bateriím v Tesle Model 3. Tesla tak díky nové akvizici získala potenciálně přelomovou technologii získala a může začít pracovat na jejím vývoji pro sériovou výrobu a případnou implementaci do produktů Tesly.

V červnu letošní roku americká televize CNBC uvedla,  že Tesla pracuje na vývoji vlastních bateriových článků. Vývoj by měl probíhat v utajené laboratoři poblíž továrny ve Fremontu, přičemž původně byly laboratoře situovány přímo v tovární hale fremontského závodu. Na vývoji se podílí hned několik týmů pracovníků, kteří pracují na různých verzích článků.

Za vývoj nové generace bateriových článků v Tesle odpovídá Jeff Dahn. Tento expert nedávno představil výsledky výzkumu nových bateriových článků ve vědeckém časopisu ECS.

Úspěšné testy

Nová generace baterií, která byla testována Teslou, obsahuje lithium-iontový článek s NMC-katodou nové generace a nový typ elektrolytu. Během  laboratorních testu po dobu 3 let  v různých podmínkách při teplotách od 20 °C do 55 °C se prokázalo, že články mají až 4000 cyklů (100 % DOD), v kombinaci s aktivním chlazením zvládá dokonce 6000 cyklů. 

Díky svým vlastnostem mají nové baterie Tesly umožnit elektromobilům dojezd až 1,6 milionu kilometrů, v případě bateriových uložišť pro potřeby akumulace energie z OZE to odpovídá životnosti až 20 let.

Nová technologie lithiových bateriových článků najde využití zejména v elektromobilitě, a to zejména v elektrododávkách či kamionech a autobusech. Jak zdůrazňuje šéf vývoje baterií Dahn, z nové technologie budou profitovat robotické taxi – vozy nebo elektromobily využívané v rámci car-sharingu , kde jsou  kladeny vyšší nároky na životnost baterie a schopnost zvládat mnohonásobně vyšší množství nabíjecích cyklů.

Podle sdělení CNBC by Tesla měla odhalit svůj plán v oblasti vývoje a výroby baterií ke konci tohoto roku, kdy proběhne setkání s investory. Pokud se navíc Tesle podaří nákladově výrobu nové generace baterií dostat pod hranici 100 dolarů za kilowatthodinu, pak by mohl příjít „bod zlomu“ v elektromobilitě. Při těchto cenách  mají být elektromobily komerčně konkurenceschopné vůči automobilům spalujícím fosilní palivo. Baterie dnes představují 40 procent ceny elektromobilu. 

Je jasné, že ten, kdo vyhraje v závodě o cenově dostupné baterie, se stane také budoucím lídrem automobilového trhu, a rovněž trhu s akumulací energie z OZE.