BMW využívá hliník vyráběný pomocí solární energie

Hliník vyrobený pomocí sluneční energie bude tvořit téměř polovinu ročních požadavků slévárny lehkých kovů v továrně v německém Landshutu. Firma tak hodlá do roku 2030 dosáhnout úspory CO2 přibližně 2,5 milionu.

Zdroj: RisenEnergy

Zdroj: RisenEnergy

Důraz na využívání solární elektřiny

BMW Group začíná využívat hliník vyrobený s použitím elektřiny pocházející ze slunečního záření. To představuje důležitý milník na cestě k cíli společnosti snížit emise CO2 v její dodavatelské síti do roku 2030 o 20 %.

Jelikož je výroba hliníku vysoce energeticky náročná, nabízí využití zelené energie, jako je právě elektřina vyrobená ze slunečního záření, značný potenciál pro snižování emisí CO2. To je důvod, proč BMW Group také plánuje dlouhodobě zpracovávat právě hliník vyrobený zelenou energií, čímž v příštích deseti letech sníží produkci emisí CO2 o přibližně 2,5 milionu tun. To odpovídá zhruba třem procentům cílů snížení CO2, které BMW Group stanovila pro svou dodavatelskou síť.

„Usilujeme o to, abychom udávali směr v oblasti udržitelnosti a současně v této oblasti systematicky dosahovali našich cílů. Více než 50 % našich cílů na snížení CO2 pro dodavatelskou síť budeme schopni splnit pouze tím, že budeme používat zelenou energii. Využívání solární elektřiny k výrobě hliníku je významným krokem tímto směrem,“ uvedl Dr. Andreas Wendt, člen představenstva BMW AG odpovědný za nákup a dodavatelskou síť.

Hliník vyrobený pomocí solární energie se zpracovává ve slévárně lehkých kovů v továrně BMW Group v Landshutu a používá se na výrobu karosářských dílů i komponentů hnacích ústrojí, a to včetně těch elektrifikovaných. Dodávky 43 000 tun hliníku vyrobeného s využitím energie slunce mají hodnotu třímístného kontraktu v milionech eur a pokryjí téměř polovinu roční spotřeby slévárny lehkých kovů v Landshutu.

Používání zelené energie je klíčem pro snižování emisí CO2

Trend směrem k elektrické mobilitě znamená, že mnohem větší procento emisí CO2 během celého životního cyklu vozidla nyní pochází z výroby a dodavatelské sítě. V elektrifikovaném vozidle jsou emise CO2 ve fázi používání mnohem nižší než v konvenčních vozech, výroba bateriových článků a hliníku je ale velmi energeticky náročná.

Bez nových přístupů a opatření by se emise CO2 na vozidlo v dodavatelském řetězci BMW Group do roku 2030 zvýšily o více než třetinu. Společnost chce tento trend nejen zastavit, ale dokonce jej zvrátit. V roce 2030 má v plánu snížit emise CO2 na jeden vůz ve srovnání s rokem 2019 o 20 %.

BMW Group se proto již dohodla s dodavateli svých současných bateriových článků páté generace, že k jejich výrobě budou využívat pouze zelenou energii.

BMW Group nyní činí další logický krok k používání hliníku vyráběného s využitím zelené energie. S nástupem elektromobility bude hliník zásluhou své nízké hmotnosti, která umožní částečně kompenzovat velkou hmotnost baterií v elektrifikovaných vozidlech, stále důležitější.

Výroba hliníku je však extrémně energeticky náročná. Samotná výroba elektřiny potřebná k výrobě primárního hliníku, tedy hliníku získaného přímo z minerálů na bázi oxidu hlinitého, je sama o sobě zodpovědná za přibližně 60 % emisí skleníkových plynů globálního hliníkového průmyslu. Využívání solární elektřiny je tedy účinným způsobem, jak snížit emise CO2 související s tavením hliníku.

Solární park v poušti dodává zelenou energii pro výrobu hliníku

BMW Group již má dlouhodobý dodavatelský vztah pro dodávky primárního hliníku s Emirates Global Aluminium (EGA). EGA se nyní stala první společností na světě, která pro komerční výrobu hliníku využívá také solární elektřinu. Právě s jejím přispěním vyrobený hliník bude zpočátku dodávat výhradně pro potřeby BMW Group.

EGA získává elektřinu použitou na výrobu hliníku určeného pro BMW Group ze solárního parku Mohammed Bin Rashid Al Maktoum v poušti u Dubaje, který se má v budoucnu stát největším solárním parkem na světě. Provozuje jej Dubajský úřad pro elektřinu a vodu, který vyrábí třetími stranami certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů. Současně tak zajišťuje transparentní dodávky elektřiny společnosti EGA.

Abdulnasser Bin Kalban, generální ředitel společnosti EGA, uvedl: „Jsme potěšeni, že BMW Group je naším prvním zákazníkem pro nízkouhlíkový hliník CelestiAL od společnosti EGA. Hliník je lehký, pevný a nekonečně recyklovatelný. Proto hraje tak důležitou roli v rozvoji udržitelnější společnosti a současně i v moderním stylu života. Důležité je ale také, jak udržitelně se hliník vyrábí. Solární hliník je krok správným směrem – využívá přírodní, velmi bohatý zdroj energie v našem pouštním prostředí k výrobě kovu, který je životně důležitý pro budoucnost naší planety.“

Wendt dodává: „V EGA jsme našli silného partnera, který si stejně jako my váží udržitelného rozvoje. Je pro nás zvláštní poctou, že jsme prvním zákazníkem, který odebírá hliník vyrobený pomocí solární elektřiny. Hliník hraje důležitou roli v elektromobilitě a používání udržitelně vyrobeného hliníku je pro naši společnost nesmírně důležité.“