BMW bude investovat do zelených baterií ze Švédska

Německá automobilka BMW minulý týden uzavřela dohodu se švédskou společností Northvolt. Jedná se o dlouhodobý kontrakt na dodání Li-Ion baterií v hodnotě přes 2 miliardy euro. Tyto baterie se budou vyrábět ve švédské továrně nedaleko města, Skellefteå, kterou nyní staví společnost Northvolt.

Zdroj: BMW

Zdroj: BMW

 

Omezení závislosti na asijských dodavatelích

Řada evropských odběratelů baterií a výrobců elektromobilů má problém s nedostatkem lithiových baterií, které se vyrábějí především v Asii. Proto v Evropě v současnosti vyrůstá několik obřích továren na bateriové články a baterie. Jednou z nich ji švédský bateriový startup Northvolt.

Pro automobilku BMW představuje nová objednávky bateriových článků za dvě miliardy euro třetí velký kontrakt s dodavatelem baterií po jihokorejské společnosti Samsung SDI (2,9 miliardy euro) a čínské společnosti CATL (7,3 miliardy euro). BMW tak diverzifikuji svoji dodavatelskou základnu.

Důraz na zelené baterie

Dodávky bateriových článků od Northvoltu mají začít v roce 2024. BMW je jedním z investorů společnosti Northvolt. K dalším investorům patří Volkswagen, ABB nebo Siemens.

Švédská továrna společnosti Northvolt má mít roční výrobní kapacitu 32 GWh. Další továrnu Northvolt postaví v Německu s roční kapacitou až 24 GWh. Pro BMW to znamená zajištění stabilní dodávky cenově přijatelných baterií.

Pro BMW je důležité, že při výrobě baterií bude Northvolt respektovat závazek, že potřebné suroviny pro výrobu baterii jako je kobalt a lithium bude získávat z dolů, které budou plnit vysoké požadavky udržitelnosti obou společností a respektovat lidská práva. Northvolt navíc garantuje, že veškerá výroba bude poháněná pouze z obnovitelných zdrojů a zajistí úplnou recyklaci baterií.

“Podepsání tohoto kontraktu představuje další důležitý krok pro zajištění stabilních dodávek bateriových článků v dlouhodobém horizontu pro naši společnost. Naším cílem je transformovat výrobu automobilů směrem k elektromobilitě. Do roku 2023 budeme vyrábět 25 modelů vozů s elektrickým pohonem,“ řekl Andreas Wendt, člen představenstva společnosti BMW zodpovědný za nákup surovin a dodavatelský řetězec.

Vlastní bateriová expertíza

BMW v současnosti provozuje své vlastní Kompetenční centrum pro rozvoj bateriových článků v Mnichově. Účelem centra je rozvoj nových technologií bateriových článků a jejich použití ve výrobních procesech.

Díky vlastní výrobě prototypu bateriových článků může BMW analyzovat a důkladně porozumět celému procesu výroby těchto důležitých komponentů pro elektrovozy. BMW si sama vyrábí baterie ve svých továrnách v Dingolfingu (Německo), Spartburgu (USA) a Shenyangu (Čína). Další továrnu na výrobu baterií BMW připravuje v Thajsku.