Bez notifikace podpory Bruselem nelze české dopravce osvobodit od poplatků za obnovitelné zdroje
Úleva dopravcům
Loni na podzim schválila Sněmovna novelu zákona o podporovaných zdrojích energie (NZPOZE). Součástí NZPOZE je mimo jiné opatření osvobozující dopravce od plateb za podporu OZE v distribučních poplatcích za elektřinu. Opatření se týká se týká dopravců, kteří jezdí s vozy na elektřinu, tedy železnice či lanovek a dopravních podniků provozujících metro, tramvaje nebo trolejbusy.
Podle dopravců plynulo do státní pokladny za poplatky POZE od všech dopravců kolem 900 milionů korun ročně, z toho dopravní podniky zaplatily asi 300 milionů korun.
Posouzení ze strany Komise
Žádost tento týden odešla Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, který s Evropskou komisí otázku posouzení veřejné podpory řeší. Uvedl to dnes sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. Dopravní podniky a železniční dopravci podle svých údajů mohou v součtu ušetřit až 900 milionů korun ročně.
Podpora bezemisních forem dopravy je prioritou Evropské unie. Podobné úlevy platí rovněž v dalších zemích EU, například v Německu.
„Jakmile Evropská komise vydá souhlasné stanovisko, spustí se kompenzační mechanismus pro vracení peněz vybraných od dopravců za poplatky uhrazené od počátku tohoto roku. Tento mechanismus připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s resorty financí a dopravy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy.
„Ekologicky šetrná doprava s vozidly na elektřinu si zaslouží svou podporu, a právě osvobození od poplatků je jednou z možností, jak ji zajistit. Budoucnost dopravy je mimo jiné právě v elektřině a ve využití dalších šetrných zdrojů energie. Čím dříve pomůžeme, tím lépe,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).