Bez české účasti: Evropská unie poskytne 3,2 mld. EUR do vývoje nových baterií
Urychlení inovací a rozvoje
Nový fond EU, na které poskytne finance celkem 7 členských zemí EU, bude investovat celkem do 17 společnosti z celé Evropy. Mezi zájemci o podporu z fondu uspěly polské společnosti. Společnosti z České či Slovenské republiky, stejně jako z ostatních východoevropských zemí, se zatím do fondu nezapojily.
Kromě polských společnosti nový fond EU podpoří společnosti z několika členských států EU včetně Belgie, Finska, Francie, Německa, Itálie a Švédska. Veřejné financování umožní další investice od soukromých firem ve výši 5 mld. EUR.
Cílem projektu je podpořit výzkum a vývoj nových materiálů, výrobu článků a modulů (zejména pro stacionární a automobilové bateriové aplikace), bateriové systémy (včetně BMS, řídícího softwaru a testovacích metod) a také recyklaci či opětovné využití vysloužilých baterii.
Strategický zájem EU
Podle očekávaní Evropské komise projekt umožní aktivaci další 5 miliard EUR v rámci soukromého sektoru. Od roku 2018 je podpora rozvoje systémů akumulace energie strategickou prioritou Evropské unie.
„Výroba baterií v Evropě je pro naše hospodářství a společnost strategickým zájmem, protože má potenciál z hlediska čisté mobility a energie, tvorby pracovních míst, udržitelnosti a konkurenceschopnosti. Schválená finanční podpora zajistí, že tento důležitý projekt bude moci pokračovat, aniž by nepřiměřeně narušoval hospodářskou soutěž,“ uvedla Výkonná viceprezidentka Komise Margrethe Vestager zodpovědná za Digitalizaci a politiku konkurenceschopnosti.
S cílem podpořit rozvoj výroby baterií přišla již Evropská komise již v roce 2018, kdy založila nový projekt Evropské bateriové aliance (EBA). Hlavním posláním EBA je umožnit spolupráci průmyslových odvětví s cílem vytvořit první evropský „bateriový ekosystém“.
“Samozřejmě že asijská konkurence nespí. Dobře si uvědomuje naše cíle v rámci Bateriové aliance. Proto je práce na nových standardech pro baterie důležitá: pokud zde chcete baterie prodávat, pak musíte splňovat naše standardy,“ zdůraznil eurokomisař Šefčovič zodpovědný za mezinárodní vztahy.
Podle vyjádření několika expertů reálně hrozí, že pokud do roku 2025 v Evropě nevznikne dostatečná výrobní kapacita bateriových článků, pak trh zcela ovládnou výrobci z Číny a Jižní Koreje, kteří jsou v současnosti lídry trhu.
Investováním do výzkumu a vývoje technologií baterií EU doufá, že splní své cíle stát se do roku 2050 ekonomikou s nulovými emisemi uhlíku. Financování by také mohlo znamenat, že výrobky, jako jsou elektromobily, budou mít větší kapacitu baterie, což umožní cestovat na delší vzdálenost.