Beneš (ČEZ): Gigatovárnu na baterie musíme postavit v Česku rychle. Je to velká příležitost

Šéf ČEZ Daniel Beneš chce nejen postavit 6 GW nových solárních elektráren do roku 2030, ale i postavit obří továrnu na baterie a těžit lithium v Česku. „V projektu realizace  Gigatovárny na baterie musíme postupovat rychle. Aby takový projekt dávat smysl, musí být v provozu už za čtyři,“ uvedll nedávno Beneš na svém LinkedIn profilu.

Zdroj: LEAG

Projekt obří továrny na spadnutí

Skupina ČEZ představila v polovině května 2021 novou firemní strategii – Vizi 2030, kde klíčovou roli hraje čistá energie. Cílem společnosti do roku 2030 je development a výstavba nových obnovitelných zdrojů a také stavba nové gigatovárny na baterie v Česku.

„Plánujeme, že do roku 2025 postavíme nějakých 1500 megawattů v obnovitelných zdrojích a do roku 2030 šest tisíc megawattů. Většina z nich vznikne v podobě solárních elektráren na českých brownfieldech a střechách. Plánujeme také instalaci 600 MW bateriových úložišť,“ prohlásil Beneš.

„Chceme se věnovat celému řetězci, který souvisí s byznysem elektromobility. Ten pro nás začíná těžbou lithia, u které chceme být, splnění takového cíle se intenzivně věnujeme. Stejně tak se velmi intenzivně zabýváme gigatovárnou na výrobu elektrobaterií,“ dodává Beneš.

Klíčová bude spolupráce se Škodovkou a Asiaty

ČEZ baterie potřebuje a potřebovat bude. Hodí se mu k instalacím solárních elektráren do domácností a firem. Budou se mu stále více hodit jako zmíněná úložiště.

Do baterií, které dnes tvoří asi třetinu ceny elektromobilu, už začala mohutně investovat i Evropa. Výrobní kapacity chce v následujících letech v této oblasti zněkolikanásobit a zbavit se tak závislosti na dovozech z Asie.

Právě zlevnění baterií bude mít na nákladovou strukturu elektromobilů zásadní vliv. Do ceny baterií ale samozřejmě může promluvit i kolísání cen komodit potřebných k výrobě baterií.

Pro realizace projektu je pro ČEZ klíčová spolupráce se strategickými partnery. Podle Beneše v této souvislosti ČEZ jedná s předními výrobci bateriových článků z Asie. Dalším strategickým partnerem bude pro ČEZ německý koncern Volkswagen (VW) či jeho česká dceřinná společnost Škoda-Auto.

Brzké rozhodnutí

Už v řádu týdnů by mohlo být jasné, zda německý koncern Volkswagen (VW) rozhodne o výstavbě další továrny na území Česka. Nový závod na výrobu baterií je klíčový pro budoucnost evropské mobility, jednání o něm přitom míří do finále. Obě strany, česká vláda i jedna z největších automobilek světa, očekávají, že by projekt výstavby mohl být nakonec úspěšný.

V polovině března oznámil Volkswagen záměr postavit až 6 gigatováren na baterie v Evropě. Na plán krátce poté zareagoval také vicepremiér vlády Karel Havlíček. Ten začal s Volkswagenem jednat, aby jedna z továren stála právě v České republice. Již na konci června by přitom mělo být zřejmé, zda bylo jednání úspěšné.

„Jednání jsou ve stavu přípravy finální nabídky toho, co jsme České republice schopni nabídnout,“ řekl Deníku N Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing. Ten očekává, že Česko dokáže splnit požadavky, které Volkswagen na vybudování továrny bude mít. Právě Škoda v jednání s českou vládou zastupuje mateřský koncern Volkswagen.

Rok 2021 je pro mladoboleslavskou automobilku Škoda klíčový. Před několika týdny představila nový model Enyaq, který je prvním původním elektromobilem značky. Škoda se tak připojila k mateřskému Volkswagenu, který chce na trhu bezemisních vozidel prorazit s modely řady ID. Právě kvůli mohutné expanzi v odvětví elektrických automobilů chce Volkswagen na evropském kontinentu postavit celkem šest továren na baterie.