Beneš (ČEZ): Do konce roku padne rozhodnutí o stavbě továrny na baterie

Skupina ČEZ chce do konce roku 2021 rozhodnout, s kým postaví továrnu na baterie v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov I na Chomutovsku. Uvedl to minulý týden ředitel společnosti Daniel Beneš.

Zdroj: BMW

Spuštění v roce 2025

Kromě skupiny ČEZ je do projektu stavby nové gigatovárny na baterie také zapojena automobilka Škoda Auto. Podle šéfa Škody Auto Thomase Schäfera padne klíčové rozhodnutí o nové investici koncernu VW do nové bateriové továrny v Česku již za několik měsíců.

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla podle informací ČEZ vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních automobilů ročně. První fáze projektu by mohla být hotova kolem roku 2025.

„Je to tak, že jednání se Škodou Auto z koncernu Volkswagen vedeme skoro celý rok, ale je ještě předčasné komentovat finální dohodu, protože tu jsme ještě neudělali,“ uvedl Beneš s tím, že jednání pokračují vedle toho s dalšími partnery převážně z Asie.

Minulý týden upřesnil premiér Andrej Babiš (ANO), že 11. října přijede předseda představenstva Volkswagenu jednat do Prahy o nové bateriové investici. Německý automobilový koncern Volkswagen chystá obří investice do elektromobility. Kvůli dlouhotrvajícímu nedostatku bateriových článků proto chystá v Evropě investice v řádech desítek miliard eur do výstavby několika továren na výrobu baterií. 

Investice za minimálně 52 miliard

Memorandum o podpoře plánovaného projektu továrny na baterie v Česku podepsali na konci července vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a ředitel ČEZ. Podle dřívějších informací má investice v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Favoritem pro stavbu je právě areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou ČEZ loni odstavil.

Podle odborníků na autoprůmysl však pro Volkswagen bude hrát důležitou roli nejen to, jak Česko podpoří případnou výstavbu továrny samotné, ale také to, jaký je přístup státu k elektromobilitě jako celku. Při zvažování investic do technologií budoucnosti se kromě daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace bude investor také dívat i na podporu elektromobility ze strany státu. 

Při výrobě baterií se využívá lithium. Tři procenta známých světových zásob lithia jsou na Cínovci v Krušných horách. Rozhodnutí o komerčním využití lithia chce ČEZ učinit v roce 2023. V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, se počítá se začátkem těžby v roce 2025.