Beneš (ČEZ): Až bude v Česku jezdit více než 40 000 elektromobilů, stane se jejich nabíjení ziskovým byznysem

Elektromobilita je pro společnost ČEZ klíčovou prioritou, a proto se jí společnost věnuje dlouhodobě. „Financování výstavby veřejných dobíjecích stanic je finančně náročně, jejich provozování bude ziskové až v Česku bude na silnicích více než 40 000 elektromobilů,“ prohlásil na svém LinkedIn profilu Daniel Beneš, generální ředitel společnosti ČEZ.

 

Zdroj: BMW

Zdroj: BMW

 

Nárůst dobíjecích stanic až o 200 % do konce roku 2025

„Vzpomínám si, že jsem sám před pár lety zmiňoval odhady poklesu spotřeby ropy pod vlivem většího rozšíření elektromobilů i to, že jednou z podmínek pro rozvoj elektromobility je veřejná síť rychlých dobíjecích stanic,“ řekl Beneš.

ČEZ je největším provozovatelem sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice. Do konce letošního roku postaví ČEZ 220 rychlodobíjecích stanic a 60 stanic standardního dobíjení, do konce roku 2025 pak plánujeme jejich nárůst až o 200 %.

„Vycházíme vstříc zákazníkům a jejich vysokým očekáváním. Chtějí hustou síť s co nejvýkonnějšími stanicemi a zároveň nízké ceny za veřejné dobíjení srovnatelné s dobíjením doma. Zabezpečení robustní a kvalitní dobíjecí sítě je proto pro eMobilitu klíčové,“dodal Beneš.

Finančně náročný byznys

Podle Beneše je budování veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily finančně náročné.

„Potenciál být ziskové má veřejné dobíjení až v situaci, kdy bude na českých silnicích 40 000 elektromobilů, dnes jich je u nás registrováno jen 4,5 tisíce. Rychlé veřejné dobíjení je tedy spíše prémiová služba a její cena odráží vyšší náklady na vybudování a provoz sítě,“ uvedl Beneš.

Na druhou stranu při kombinaci veřejného a domácího dobíjení je průměrná cena dobíjení elektromobilů velice příznivá.

Kandelábry mohou být chytrým řešením

Hlavní město Praha v současnosti řeší, jak zajistit dobíjecí síť přímo v centru pomocí kandelábrů. Město tak hodlá nabídnout možnost dobíjení i těm, kteří nevlastní rodinný dům s garáží a přípojkou pro dobíjení elektrického auta.

„Zajistit dost pomalých nabíječek ve městě zřejmě nebude v gesci energetických společností, zde je spíše prostor pro agendu měst. Parkovacích míst není ve městech dost a roli hraje čas. Pomalé dobíjení by tedy mohlo být nabízeno jako služba za příplatek k parkovacím místům ve městech,“ prohlásil na nedávné konferenci o elektromobilitě Pavel Cyrani, ředitel divize obchod a strategie ve společnosti ČEZ.

O zavedení podobné služby se již delší dobu mluví na magistrátu hlavního města. „V Praze pracujeme na rozšíření sítě dobíjecích stanic v chytrých lampách. Montáž lamp už probíhá, lidé si budou moci dobít svůj elektromobil na pouliční lampě klidně přímo před svým domem,“ řekl primátor hlavního města Prahy.