Baterie HE3DA vyrobené na Karvinsku úspěšně obstály v náročných podmínkách rallye Dakar

Letos poprvé se mezi účastníky rallye Dakar představil kromě řady českých závodníků také doprovodný kamion, který kromě klasického pohonu fungoval celý na baterie. Tyto baterie pocházely od společnosti HE3DA z její továrny  Magna Energy Storage v Horní Suché na Karvinsku. Členem posádky kamionu byl sám spolumajitel firmy Radomír Prus.

Zdroj: HE3DA

Zdroj: HE3DA

Úspěšné testy

Podle Pruse se speciální baterie určené pro rallye Dakar osvědčily  v náročném terénu. Kromě doprovodného kamionu je vezla i soutěžní Tatra Jana Tománka. Úkolem doprovodného kamionu byla vedle testování vozu také podpora týmu Aleše Lopraise s autem Praga, a druhého vozu Tatra Jamal-Queen.

„Naše baterie i solární elektrárna  se osvědčily v praxi,  a to dokonce nad očekávání. Už teď víme o mnoha vylepšeních, které by zvýšily efektivitu celého systému. Je to nesmírně cenná zkušenost“, informoval Prus na svém profilu na síti LinkedIn.

Podle Pruse baterie na Dakaru představovaly první kusy z výrobní linky v Horní Suché. „Baterie na rallye Dakar vyjely bez jakéhokoliv pořádného otestování. A fungovaly skvěle, ani jedna nás nezradila. Všechny testy baterie předčily nejoptimističtější očekávání. Solární systémy perfektně zásobovaly energii, startovací baterie fungovala i v mrazu, a zátěžový test v závodním autě také baterie z Horní Suché přežila bez jakékoliv újmy,“ dodal Prus.

Jak to fungovalo?

Kamion značky Tatra v barvách HE3DA na rallye Dakar byl vybaven fotovoltaickou elektrárnou na střeše vozu a také velkokapacitním bateriovým úložištěm umístěným pod podlahou vozu.

Na baterky HE3DA v kamionu fungovalo vše v obytném prostoru: lednička s mrazákem, osvětlení, toaleta, sprcha, zásuvky na nabíjení mobilů, čerpadla, wi-fi router. Na střídavý proud pak kávovar, indukční sporák, topení, rozbrušovačky, vrtačky, svářečku a další.

Koncept fotovoltaického systému zahrnoval bateriové úložiště: 2 x Power Box 16,5 kWh, 2 x 15 článků HE3DA 1,1 kWh. Výkonová část se skládala z těchto komponentů: hlavní okruh 230 VAC 1 x VE charger/inverter QUATTRO 10kVA/48V, záložní okruh 230 VAC 1 x VE inverter PHOENIX 1600VA/48V.

Co přinesly zkušenosti s Dakaru?

Kde jinde dát bateriovým článkům HE3DA pořádně zabrat než v reálných a drsných podmínkách Rallye DAKAR (otřesy, teploty, prach, obecně vzato až bezohledné zacházení atd.)? Pro Pruse a jeho kolegu za volantem kamionu Jiřího Vavříka byl Dakar nejen velkou zatěžkávací zkouškou baterií HE3DA, ale také velkou osobní výzvou.

„První den jsem myslel, že dál nepojedu. Hrozně jsem trpěl, ale tělo si pak zvyklo a vše bylo v pohodě. Dakar je obrovský zážitek, i když nejedete přímo po trati. Potkáváte velbloudy a zajímavé lidi,“ komentoval Prus.

„V životě jsem zažil mnoho dobrodružství ať už třeba na moři nebo v podnikání. Dakar ale řadím velmi vysoko. Je to závod pro skutečné osobnosti a vítězů je vždy hned několik. Nejen ti, kdo jsou nejrychleji v cíli, ale také ti, kdo závod vůbec dokončí,“ uvedl Prus.

Zkušenosti, které firma s bateriemi v obtížných podmínkách získala, brzy převede do vývoje nových typů baterii a elektro součástek. Letos se firma přijela na Dakar učit a sbírat zkušenosti.

O systém a baterie HE3DA je už nyní obrovský zájem v zahraničí.  Je tak docela možné, že v roce 2022 pro Rallye DAKAR firma představí novou verzi baterií určenou pro kamion s plně elektrickým pohonem.