Australští vědci vyvinuli baterii, která prodlouží dojezd elektromobilů až na 1000 kilometrů

Vědci z univerzity Monash v australském městě Melbourne na počátku ledna představili světu nový typ  lithium-sírových bateriích (Li-S) jako atraktivní alternativu k běžně používaným lithium-ionových bateriím.  Pokud se podaří Li-S baterií dostat do masové výroby, pak se díky jejich vlastnostem mohl dojezd elektromobilů navýšit až na 1000 kilometrů.

Zdroj: University Monash

Zdroj: University Monash

Nadějná technologie

Až dosud bránila masovému rozšíření Li-S baterií na běžný trh řada různých překážek, Australané je však údajně dokázali částečně odstranit. Zejména to platí pro rychlou degradaci, která byla největší výzvou pro vědce v případě Li-S baterií.

Nová Li-S baterie má mít čtyřnásobnou kapacitu proti dnes používaným typům lithiových baterií. V případě jejího použití by elektromobilu při stejné velikosti měla umožnit dojezd až 1000 kilometrů na jedno dobití. Zároveň má i při rychlém nabíjení zůstat odolná bez velké degradace.

 

Díky nové technologii Li-S baterií se smartphone udrží při životě na jedno jediné nabití úctyhodných pět dní – tedy výrazně déle, než zvládají smartphony v dnešní době při běžném využívání. To jsou totiž zpravidla nabíjeny denně, maximálně pak jednou za dva dny.

Odolnější katody

 

Australským vědcům se v rámci vývoje podařilo upravit stavbu sirných katod tak, aby lépe odolávaly vysoké zátěži a nedocházelo k postupnému snižování výkonu. Díky vyšší hustotě energie mohou mít Li-S akumulátory malou hmotnost a srovnatelný objem (objemová hustota energie je 1,26 MJ/l, zatímco Li-Ion mají 0,90 až 2,43 MJ/l).

 

Lithium-sirné baterie mají zhruba trojnásobnou kapacitu než současné běžně využívané lithno-iontové akumulátory (hustota energie se uvádí až 1,8 MJ/kg, zatímco Li-Ion mají 0,36 až 0,875 MJ/kg).

 

Lithium-sirné akumulátory navíc nevyužívají (vzácné) kovy jako kobalt, nikl nebo kadmium, proto by jejich výroba byla méně závislá na těžbě. Síra je totiž často i odpadní produkt mnoha výrobních procesů, takže technologie je výrazně šetrnější k životnímu prostředí.

 

 

Podle sdělení výzkumníku z University v Monash jsou navíc nové jednoduché a nepříliš nákladné na výrobu. Prototypy článků už se testují v Německu a další testy v elektromobilech a solárních elektrárnách jsou připravovány v Austrálii. Komerční nasazení Li-S baterií je tak zas o kus blíž.