Americkým vědcům se podařilo vyrobit baterii se 7× kapacitou oproti běžnému standardu

Američtí vědci z University of Illinois  dokázali vyvinout nový typ baterií na bázi technologie Lithium–CO2 . Díky nové architektuře katody má nová baterie až sedminásobnou hustotu uložené energie ve srovnání s konvenčními Li-Ion bateriovými články.

University of Illinois


Nadějný prototyp

Současné Li-Ion baterie mají energetickou hustotu ve výši 256 Wh/kg. Nová baterie na bázi technologie Lithium–CO2  dosáhla energetické hustoty ve výši 1,876 Wh/kg. Prototyp nové baterií již byl americkými vědci úspěšně otestován a dosáhl životnosti přes 500 cyklů při 100% DOD (vybití a nabití).

Díky unikátní struktuře této baterie se vědcům navíc podařilo odstranit největší nedostatek Lithium–CO2 , kterým je u jiných baterií tohoto typu kumulace nevyužitých CO2 při nabíjení.  Vědci z University of Illinois v USA vytvořili novou katodu, do které přidali  disulfid molybdenu, pomocí kterého se daří v hybridním elektrolytu CO2 zpátky využít pro nabití. Díky tomu se výrazně zvýšila účinnost nabíjení.

Když Li-COM2 článek uvolňuje energii, vzniká v něm uhličitan lithný a uhlík. První látka se při nabíjení recykluje, ta druhá se však hromadí a postupně článek zahlcuje, až jej zcela zablokuje. Vědci z Chicaga však vyvinuli nový katalyzátor a hybridní elektrolyt, které umožní téměř dokonalou recyklaci obou látek.

Co rozhodne o komerčním využití?

“Baterie na bázi na bázi technologie Lithium–CO2 představují velmi zajímavou alternativu pro akumulaci energie,  a jsou známé již dlouhou dobu. Ale až dosud tyto baterie kvůli problémům s CO2 nešly uplatnit v praxi,“ říká Amin Salehi-Khojin, professor z  University of Illinois, který je zodpovědný za vývoj nové baterie. 

„Nicméně naše unikátní kombinace materiálů na katodě nabízí nejen vyšší účinnost, ale také mnohem vyšší počet cyklů, což umožňuje využití této baterie pro pokročilé systémy skladování energie,“ dodává Salehi-Khojin.

Nová technologie akumulace energie na bázi Lithium–CO2 bateriových článků může mít velkou perspektivu. V současnosti je však k dispozici pouze prototyp této baterie.

O budoucím  komerčním využití této technologie rozhodne její masová výroba při nízkých cenách pod 100 USD/kWh, což se stává standardem pro Li-Ion bateriové články v současné době. 

Pokud se americkým vědcům podaří nový prototyp baterie patentovat a vůbec uvést do masové komerční výroby, pak se nejdříve s touto baterie setkáme na trhu v letech 2020-2027. Tak dlouho obvykle trvá výzkumný- patentový- výrobní cyklus. Dalším kritickým aspektem bude akceptace nové technologie trhem, kterému nyní dominují tradiční Li-Ion/LiFePO technologie.