Proč se ve sněmovně komplikuje jednání o novele zákona o podporovaných zdrojích?
160 pozměňovacích návrhů
Spornou NZPOZE připravovalo ministerstvo průmyslu déle než 2 roky a v květnu 2020 jí schválila vláda. Předloha ležela prakticky bez povšimnutí poslanců ve sněmovně až do ledna letošního roku, kdy prošla prvním čtením zcela hladce.
Ve druhém čtení tento týden však NZPOZE v poslanecké sněmovně narazila na nečekaný odpor. Její projednávání se protahuje kvůli podání až 25 pozměňovacích návrhů, jež poslanci stále ještě nestihli uzavřít.
Zpravodaj NZPOZE Pavel Pustějovský (ANO) na jednání Hospodářského výboru ve středu 17. března sdělil, že poslanci navrhují celou řadu změn. Většina z nich se týká hlavně problematiky povolené míry ziskovosti (IRR) fotovoltaických elektráren postavených v letech 2009-2010.
Tlak dopravců na snížení podpory
Na webu poslanecké sněmovny je však v NZPOZE uveden pouze jeden pozměňující návrh, jehož předkladatelem je poslanec Martin Kolovratník (ANO).
V důvodové zprávě Kolovratník navrhl osvobození dopravních firem od poplatků za podporované zdroje, čímž by se snížily jejich účty za odběr elektrické energie. Za prosazení úlev z plateb za obnovitelné zdroje již delší dobu lobbuje sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD
Již v minulosti stát podobné žádosti v rámci předchozí novelizace vyhověl velkým spotřebitelům energie, které od placení poplatků za podporované zdroje osvobodil. V případě dopravců se jedná o finanční zátěž ve výši 900 milionů korun ročně.
Výpadek příjmů chce poslanec Kolovratník kompenzovat snížením povolené míry ziskovosti solárních elektráren na 6,3 procenta dle vládního návrhu. Kolovratník též upozornil, že například v Německu takové úlevy z plateb za zelenou energií pro sektor dopravy již platí.
Kromě sporné překompenzace podporovaných zdrojů NZPOZE přináší i řadu pozitivních prvků. Má za cíl odblokovat výstavbu dalších obnovitelných zdrojů, přičemž větší elektrárny mají soutěžit o výkupní cenu formou aukcí.
Předloha nově zavádí pokračující podporu pro zdroje, které by jinak majitelé po doběhnutí dvacetileté doby provozní podpory museli odstavit z ekonomických důvodů. Týkat se to bude týkat hlavně elektráren na biomasu a bioplynových stanic. Novela též počítá se zavedením dotací na výrobu biometanu, který bude možné vtláčet do plynovodní sítě nebo využít k pohonu vozidel na CNG.