Vyplatí se investovat do bateriových úložišť, které využívají vysloužilé moduly z elektromobilů Škoda?

Bateriové moduly, které původně sloužily ve vozidlech Škoda Enyaq iV, našly své druhotné využití ve stacionárním bateriovém energetického systému skladování (BESS). První typy těchto produktů již přicházejí na český trh. Na tomto projekt spolupracuje Škoda se společnosti AERS.

 

Zdroj: AERS

Druhý život vysloužilým bateriím

Nový typ BESS, na jejichž vývoji Škoda spolupracuje se společnosti AERS,  českou technologickou společností ze skupiny Fenix Group, která se zabývá vývojem a výrobou akumulačních stanic pro domácí a průmyslové využití. V současnosti je nový typ BESS nasazován u prodejců značky ŠKODA.

Vysloužilé akumulátory budou sloužit pro zásobování energii pro rychlé nabíječky elektromobilů nebo může pracovat jako záložní zdroj v případě výpadků sítě či ukládat přebytky z fotovoltaických systémů například na střechách prodejců ŠKODY AUTO. Dealeři Škody mohou také uskladněnou elektřinu využívat také pro osvětlení a klimatizaci svých showroomů a dílen.

BESS od AERS má celkovou kapacitu 328 kWh a výkon 150 kW s možností rozšíření na 300 kW, a proto takže zvládne také připojení dvou rychlonabíjecích stanic s výkonem až 150 kW.

Dlouhá životnost

Nový BESS je škálovatelný a použité baterie lze v případě potřeby snadno přidat a vyměnit. Společnost AERS je tvůrcem vlastního unikátního BMS (Battery Management System), který se využívá právě v úložišti.

Automobilka předpokládá, že pro úložiště se využijí baterie, které již dosloužily v elektromobilech. Vhodné jsou i ty moduly, u nichž již kapacita poklesla pod garantovanou úroveň 70 procent.

V úložišti by pak mohly sloužit ještě řadu dalších let. Experti Škody předpokládají, že celková životnost bateriových modulů bude v kombinaci s využitím ve vozech a v těchto úložištích zhruba patnáct let.

Teprve pak se moduly vydají na recyklační linku a následně poslouží pro výrobu nových baterií. Cílem automobilky Škoda je v příštích letech vytvořit více než čtyři tisíce  BESS, které budou využívat její vysloužilé bateriové články.