50GWh: Volvo a Northvolt postaví novou gigatovárnu na výrobu baterií

Spolupráce společností Volvo a Northvolt vyústilo ve výstavbu nové továrny na baterie. Ta se bude nacházet ve švédském Götheborgu a nabídne až 3 tisíce nových pracovních míst.

Zdroj: Volvo

Obří kapacita

Nedaleko švédského Götheborgu vyroste nová obří továrna na baterie. Její kapacita po dokončení bude dosahovat až 50 GWh baterií, což stačí na dodávku akumulátorů přibližně pro půl milionu vozů ročně. Výroba má být zahájena v roce 2025.

Nová gigatovárna na výrobu baterií vytvoří až 3 000 nových pracovních míst a současně u ní vyroste i centrum výzkumu a vývoje, o jehož plánovaném založení informovaly obě společnosti již v prosinci předchozího roku v souvislosti s investicí v hodnotě přibližně 30 miliard švédských korun.

Prostřednictvím nové továrny a úzké spolupráce se společností Northvolt dojde k výraznému posílení elektrifikační strategie automobilky Volvo Cars, která si klade za cíl začít do roku 2030 vyrábět a prodávat výhradně čistě elektrická vozidla.

„Založení této gigatovárny v Göteborgu představuje rozhodující krok na naší pokračující cestě k transformaci jednoho z nejdynamičtějších automobilových regionů na světě a k dosažení pozice předního globálního dodavatele udržitelných akumulátorů,“ řekl Peter Carlsson, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt.

Udržitelnost na prvním místě

Vzhledem k faktu, že je ústředním principem v rámci partnerství společností Volvo Cars a Northvolt udržitelná výroba, továrna bude poháněna energií z nefosilních zdrojů, přičemž se bude svým odběrem zaměřovat na podporu kapacity obnovitelných zdrojů v rámci regionu. Současně zde budou integrována technická řešení upřednostňující cirkulaci a efektivní využívání zdrojů.

Prostřednictvím spolupráce se společností Northvolt se výroba akumulátorů přesune  poblíž evropských továren společnosti Volvo Cars. Toto výrazně pomůže snížit ekologickou stopu budoucích vozů Volvo.

„Naše továrna na akumulátory podpoří naši ambici vytvořit zcela klimaticky neutrální výrobní síť a zajistit si dodávky vysoce kvalitních akumulátorů na další roky,“ sdělil Javier Varela, ředitel pro strojírenské a provozní záležitosti ve společnosti Volvo Cars. 

Pro automobilky Volvo Cars a Polestar je zavedení hluboké vertikální integrace vývoje a výroby akumulátorů nesmírně důležité, protože právě akumulátory představují při výrobě elektrických vozů největší individuální nákladovou položku a také zásadní část uhlíkové stopy.