4+1 dobrý důvod, proč brzy v Česku padne rozhodnutí o výstavbě gigatovárny na baterie
Čtyři dobré důvody pro stavbu
Hlavním důvodem výstavby gigatovárny na baterie v Česku je všeobecný nedostatek bateriových článků, jejichž výrobu ovládají asijští výrobci. Dalším důvodem je dynamický rostoucí trh baterie pro elektromobilitu a stacionární systémy akumulace energie z OZE.
Navíc, v Česku se už dlouho chystá na těžba lithia, které je jednou ze vstupních surovin pro baterie. Je to i důvod, proč by se na výstavbě továrny chtěl podílet polostátní ČEZ, který prozkoumává jedno z nejvýznamnějších známých evropských ložisek lithia na Cínovci. V gigatovárně by kromě toho získal velkého a „jistého“ odběratele elektřiny.
Česko patří mezi největší „autolandy“ v Evropě. Zejména automobilka Škoda se bude snažit o to, aby mateřský koncern Volkswagen postavil jednu ze svých šesti plánovaných gigatováren na baterie v České republice. Uvedl to předseda představenstva Thomas Schäfer na výroční tiskové konferenci v květnu letošního roku.
Podzimní volby jako hlavní důvod?
V poslední době roste aktivita vládních činitelů, kteří jednají s vedením Škoda Auto i Volkswagenu o dotacích na výstavbu nové gigatovárny na baterie. V Česku se také jedná údajně o výstavbě až 2 nových gigatováren na baterie.
Na počátku října se budou v Česku konat parlamentní volby, které rozhodnou o dalším politickém směrování země. V zájmu současné vlády je tak nabídnout voličům „volební trumf“ v podobě nové investice s podporou státu do gigatovárny v Česku.
Případná celková investice do gigafactory by podle ministra průmyslu Havlíčka činila padesát až šedesát miliard korun a znamenala by vznik až tří tisíc pracovních míst. Především by ale dala cenný impulz tuzemskému autoprůmyslu směrem k elektromobilitě.