40 MWp: Škoda-Auto připravuje projekt obří solární elektrárny na střechách své továrny
Největší střešní solární elektrárna v Česku
V České republice vznikne obří fotovoltaická elektrárna (FVE) o výkonu až 40 MWp na střeše firemních budov v ceně několika stovek milionů korun. O jeho realizaci usiluje společnost ČEZ ESCO, dceřiná firma polostátního ČEZ s tím, že projekt se má realizovat na střechách mladoboleslavské automobilky Škoda Auto.
„Diskutujeme výstavbu soustavy FVE až o výkonu čtyřicet megawattů,“ řekl HN generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. V roce 2019 na střeše Škody vyrostla první pilotní FVE o výkonu 500 kWp v závodu v Kosmonosech. ČEZ potvrdil, že již zpracoval studii rozšíření stávající FVE na další objekty společnosti Škoda. V současností se jedná o technické prověření možností rozšířit FVE z pohledu statiky a nalezení vhodné technologie.
Pokud by se projekt obří FVE na střechách v Mladé Boleslavi realizovatl ve výši čtyřicet megawattů, pak by tato instalace pokrylal až dvacet procent spotřeby mladoboleslavského závodu. Současně by se jednalo o druhou největší solární elektrárnu v Česku. Největší má ČEZ v Ralsku s výkonem 55,8 MW.
Výroba s neutrální bilancí oxidu uhličitého
Škoda v současnosti pro své závody využívá přes 50 procent elektřiny z OZE. Vedle nákupu „zelené“ elektřiny si vyrábí vlastní, a to například spalováním biomasy v teplárně Ško-Energo, která dodává teplo a elektřinu pro mladoboleslavskou automobilku. Výrobce vozů chce podíl biomasy nadále zvyšovat.
Cíle automobilky je dále investovat do OZE v rámci domácích i ve svých zahraničních závodech. V roce 2019 Škoda uvedla do provozu vůbec největší střešní solární elektrárnu v Indii. Tato FVE o výkonu 8,5 megawattů pokryje až 15 procent roční spotřeby elektřiny v místním závodě. Zprovozněním tohoto zařízení snižuje automobilka v závodě v Púně svou závislost na neobnovitelných zdrojích energie a vydává se na cestu k uhlíkové neutralitě závodu.
V současnosti Škoda zvažuje i další investice do „zelené energetiky“ v Česku.„Jedná se o jedno z mnoha opatření, kterým chceme snížit emise. Jedním z našich cílů je v druhé polovině současné dekády převést výrobu v českých závodech na energii vyrobenou,“ říká mluvčí Škody Auto Kamila Biddle.
Fotovoltaické panely se za posledních deset let zlevnily o 80-90 procent. Stát navíc připravuje v rámci boje s klimatickou krizí větší dotace i pro firmy.
„Základem je, aby měl zákazník dostatečnou vlastní spotřebu,“ říká Čermák z ČEZ ESCO. V takovém případě se investice do vlastní FVE vyplatí hned dvakrát. Samovýrobci si vyrobí levnou vlastní energii a navíc za vlastní elektřinu neplatí regulované poplatky, které tvoří až polovinu celkové faktury.