4 v 1: Firma Adler vybuduje v Ostravě chytrou elektrárnu pro energetickou soběstačnost

Moderní technologie v energetice výrazně pronikají i do skladů českých firem. Aktuálním příkladem je nové logistické centrum velkoobchodu s reklamním textilem Adler Czech v Ostravě-Kunčičkách, kde nyní vyrůstá za 15 milionů korun fotovoltaická střešní elektrárna v kombinaci s baterií a kogenerační jednotkou a dobíjením elektromobilů. 

Wikipedia


Energetická soběstačnost i backup

Firma si takto hodlá snížit energetickou závislost na dodávkách elektřiny z distribuční sítě a zároveň si vytvoří záložní systém pro případ výpadku elektřiny (tzv. backup). Předpokládána roční výroba elektřiny je téměř 300 000 kilowatthodin.

Podle firmy jde o inovativní hybridní energetický systém, který je ojedinělý nejen v České republice. „Unikátnost systému je ve spojení špičkových technologií spolu s moderním řídicím a monitorovacím systémem,“ řekla mluvčí společnosti Logrová.

V tuto chvíli jsou již v ostravské logistické hale ve zkušebním provozu dvě ekologické kogenerační jednotky pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla, které firma pořídila nákladem tří milionů korun. 

Elektřina z fotovoltaických panelů se bude ukládat do bateriového systému. Díky tomuto systému se velkosklad stane energeticky maximálně soběstačným. Firma již spolupracuje s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava na vývoji unikátního ovládacího systému, který bude přesně vyhodnocovat a řídit provoz celé elektrárny. Součástí patnáctimilionové investice bude i nabíjecí stanice pro manipulační techniku a rychlonabíjecí stanice pro elektromobil.

Instalace solárních panelů

Dodavatelská firma NWT v následujících týdnech namontuje na střechu a stěny budovy 947 fotovoltaických panelů. Solární články doplní bateriový systém s kapacitou 230 kilowatthodin. Kromě ukládání přebytků energie do bateriového bloku si firma bude nabíjet baterie ve vysokozdvižných vozících a elektromobil.

„Akumulace elektřiny se stane zálohou pro případ výpadku sítě a také vyrovnávacím prvkem pro vyhlazení odběrových špiček,“ uvedl ředitel logistiky Adleru Martin Řehoř.

Řídicí systém bude u vysokozdvižných vozíků a elektromobilu například sám rozhodovat, kdy bude nabíjení nejvhodnější. Nabíjet se bude v několika režimech, podle toho, kdy bude potřeba, aby byl vozík nabitý. 

V případě, že bude stačit nabití do druhého dne nebo bude možné počkat i několik dní, systém vyhodnotí, kdy to bude nejvýhodnější z pohledu ceny energie. Zohlední také předpověď počasí, například pokud bude hlášeno pěkné počasí na neděli a bude možné s nabíjením počkat.

Tento projekt byl součástí druhé etapy výstavby technologicky vyspělého logistického centra, za kterou Adler letos získal ocenění v soutěži Impuls Logistika.