35 nových gigatováren: Díky HE3DA se na bateriovou mapu Evropy dostalo i Česko
Reakce na asijskou závislost
Již v roce 2017 Evropská komise založila Evropskou bateriovou alianci (EBA), kterou spoluzaložil eurokomisař Maroš Ševčovič. EBA sdružuje přední výrobce bateriových komponentů, výrobce automobilů a také inženýrské firmy. Za svůj cíl si EBA stanovila rozvinout inovativní, konkurenceschopný a udržitelný bateriový hodnotový řetězec v EU, který by mohl konkurovat asijské konkurenci.
Díky mobilizaci lidských a finančních zdrojů se cíl EBA stává realitou. Potvrzuje to studie poradenské společnosti Delta-EE, podle které se nyní připravuje v EU výstavba více než 35 gigatováren na batérie.
Dobrou zprávou je skutečnost, že ani Česko nezůstává pozadu. Nejméně jedna gigatovárna na baterie se již rodí v Česku. Jedná se o společnost HE3DA, která spustila výrobu baterií v roce 2021 ve své továrně Magna Energy Storage na Havířovsku.
EBA usiluje o to, aby se Evropa do roku 2030 stala druhým největším výrobcem bateriových článků po vedoucí Číně a dalších asijských zemích (Jižní Korea a Japonsko), které v současnosti z 80% ovládají tento trh. Dnes EU zaujímá třetí místo po druhé Severní Americe.
Evropa dohání Asii
Podle analytiků společnosti Delta-EE, by se v roce 2030 po evropských silnicích měly prohánět desítky milionů elektromobilů a globální poptávka po bateriích by se měla zvýšit 14krát, přičemž EU si z ní hodlá ukrojit 17 procent. Baterie do elektromobilů mají po roce 2030 zaujímat většinu evropského trhu s průmyslovými bateriemi.
„V průběhu posledních 18 měsíců jsme byli svědky potvrzení realizace dalších 10 projektů, což znamená, že do roku 2025 by mělo být v EU v provozu 35 gigatováren na baterie,“ říká ve svém komentáři na síti LinkedIn João Coelho, analytik pro akumulaci a flexibilitu v agentuře Delta-EE.
Vedoucím trhem pro realizaci bateriových projektů bude i nadále Německo, které své úsilí výrazně zaměří na zásobování rostoucího počtu elektromobilů. Jen v minulém roce bylo každé čtvrté auto v Německo poháněno elektřinou.
„90 % celkové výrobní kapacity bateriového průmyslu v EU bude vyčleněno na dodávky pro výrobu elektromobilů. Výrobci automobilů budou uzavírat dohody nebo partnerství s gigatovárnami na baterie, aby jim pomohli zajistit dodávky bateriových článků,“ dodává João Coelho.
Do roku 2030 se má v Evropě ročně vyrábět až 1 TWh bateriových článků. „Vzhledem k navyšování plánované výrobní kapacity v nově oznámených továren na baterie v poslední době bude tento cíl pravděpodobně z velké části překročen,“ zdůrazňuje João Coelho.
České želízko v ohni
Cílem EBA je do roku 2025 produkovat v EU dostatek baterií, které by poháněly každoročně alespoň 6 milionů elektromobilů. Proto nyní v EU vzniká řada nových gigatováren na bateriové články do elektromobilů s různým výkonem napříč členskými státy.
Na mapě analytické společnosti Delta – EE (viz obrázek výše) se objevuje první český zástupce, kterým je společnost HE3DA. Její plánovaná výrobní kapacita v továrně Magna Energy Storage (MES) na Havířovsku má postupně dosáhnout až 15 GWh.
Výroby baterií v MES již od roku 2021 probíhá. Jedná se o 2 typy baterií o výkonu 1,0 a 1,3 kW na malé výrobní lince. Firma plánuje navýšení výroby na nové velké výrobní lince v letošním roce a chystá zcela novou třetí výrobní linku, kde se budou vyrábět zbrusu nové baterie pro elektromobily.
Letos HE3DA získala po dlouhých a velmi náročných testech certifikaci pro své baterie od nezávislé americké certifikační instituce INTERTEK, která působí ve více než 100 zemích. Díky tomu se tak HE3DA úspěšně otvírají možnosti na expanzi v USA a na další trhy po celém světě.