34 % účinnost: Toyota testuje novou generaci solárních článků v elektromobilech

Japonský výrobce automobilů Toyota pokračuje v testování využití solárních článků u speciální verze  automobilu Prius pro prodloužení dojezdu.  Mají nadprůměrně vysokou účinnost ve výši 34 % a dokáží zajistit mnoho desítek km jízdy ze sluneční energie. 

Toyota

Společný projekt 

Na projektu se Toyota podílí s výrobcem solárních panelů Sharp a japonským vědeckým institutem NEDO. Cílem projektu je společně testovat nový typ solárních článků, kterými pokryjí povrch vozu Toyota Prius.

Toyota využívá novou generaci vysoce účinných trojvrstvých solárních článků (s výrazně vylepšenou účinností 34 %), které získávají energii ze slunce a ukládají ji do baterie vozu. Toyota články pokryla téměř všechny rovné plochy nejnovějšího plug-in hybridního Priusu, který umí jezdit i čistě elektrickém režimu. Výsledkem je prý prodloužení dojezdu až o 56 km za den.

Pro většinu cest by to tak prakticky znamenalo cestování zdarma, neboť statisticky je drtivá většina jízd na kratší vzdálenost než uvedených 56 km. 

Postupný vývoj

Japonská automobilka Toyota se zabývá solární technologii pro pohon elektromobilů již několik let. Nejprve přišla s Priusem disponujícím 50 wattovými solárními články, což byl spíše jen ukázkou technologie pro největší nadšence. 

V roce 2019 Toyota představila vylepšený Prius Plug-in hybrid (2016), který měl solární střechu se 180 wattovým výkonem a účinností 22,5 %. Tento doplněk umožnil prodloužení dojezdu o nějakých 6 km při příplatku 2 tisíce dolarů.

V současnosti Toyota nabízí novou solární technologii, která umožní navýšení výkonu na 860 wattů a účinnosti na 34 %, což už představuje prodloužení dojezdu o cca 56,3 km za den. Oproti dosavadním řešením je navíc nově možné dobíjení baterie i během jízdy, nikoliv jen při zaparkování.