120 GWh: V Evropě vzniká nový silný hráč v oblasti výroby baterií

Německá automobilka Daimler bude investovat do výroby bateriových článků. Za tímto účelem automobilka podpořila vznik společného podniku Automotive Cells Company (ACC), který vytvoří s francouzskými koncerny Stellantis a Totalenergies. Do roku 2030 tak vznikne nová výrobní kapacit výrobních článků ve výši 120 gigawatthodin (GWh).

Automotive Cells Company

Nová bateriová aliance

Ve firmě Automotive Cells Company (ACC) bude vlastnit automobilka Daimler 33 procent. Kromě postupně investované zhruba miliardy euro (25,4 miliardy Kč) chce výrobce aut značky Mercedes-Benz do společného podniku přispět i svým technologickým a výrobním know-how. Firma to uvedla minulý týden na tiskové konferenci ve Stuttgartu.

„Společně s ACC budeme v Evropě vyvíjet bateriové články a moduly a vyrábět je efektivně – přizpůsobené konkrétním požadavkům Mercedes-Benz,“ řekl šéf Daimleru Ola Källenius. „Partnerství nám zajistí dodávky a umožňuje úspory z rozsahu,“ dodal.

Společnost Daimler potvrdila, že nová investice je rozhodujícím krokem v její strategii k rozšíření elektromobility. Společnost potřebuje do konce desetiletí bateriové články  o celkové kapacitě více než 200 GWh.

Zahájení výroby v roce 2025

Do konce tohoto desetiletí by výrobní kapacita ACC měla v Evropě dosáhnout 120 gigawatthodin ročně při celkovém objemu investic přes sedm miliard eur od všech partnerů. Společnost si klade za cíl vyrábět do roku 2030 jeden milion baterií pro elektromobily ročně.

„Díky společnému podniku budeme schopni našim zákazníkům nabídnout špičkovou technologii baterií. Pomáháme také zajistit, aby Evropa zůstala centrem automobilového průmyslu i v době elektromobility. Tím se také posílí průmyslová konkurenceschopnost Evropy v oblasti vývoje a výroby bateriových článků,“ sdělil šéf Daimleru Ola Källenius.

Daimler již v polovině roku 2021 oznámil, že se rozhodl investovat do závodů na bateriové články, aby si zajistil dodávky pro své elektromobily. Společnost chce do roku 2030 prodávat pouze plně elektrizované vozy Mercedes-Benz. V příštích deseti letech hodlá do elektrifikace investovat 40 miliard eur.

První továrna na baterie společného podniku poblíž závodu Stellantis ve francouzském Douvrinu plánuje zahájení výroby v roce 2023. Pilotní linka v Nersacu se spustí do konce roku. V závodě v Kaiserslauternu, který provozuje Opel, tedy nyní německá dceřiná společnost Stellantisu, chce ACC zahájit výrobu v roce 2025.

Daimler sází na modulární, vysoce standardizovanou sadu baterií, která umožňuje integraci bateriových článků a modulů od různých vývojových partnerů prostřednictvím jednotně navržených komponent a rozhraní. Cílem partnerství je také společný vývoj článků a bateriových modulů, které splňují požadavky společnosti Mercedes-Benz na vysokou hustotu energie a vysoký nabíjecí výkon.