10 GW: Největší bateriový solární park světa v Austrálii zajistí dodávky zelené energie pro Singapur

Obří projekt realizující dodávky solární energie ze severní Austrálie do Singapuru prostřednictvím nejdelšího podmořského vysokonapěťového kabelu na světě se stává realitou. Na počátku roku vláda severoaustralského teritoria a singapurská energetická společnost Sun Cable podepsaly klíčovou dohodu o spolupráci.

Zdroj: 5B Ltd.

Největší solární projekt světa

Do projektu bude investovat firma Sun Cable zhruba 22 miliard australských dolarů (346 miliard Kč). Cílem Sun Cable je postavit v Austrálii solární farmu na ploše 15 000 hektarů o instalované kapacitě 14 GW.

Po dokončení obří solární farma bude doplněno o bateriové úložiště o kapacitě 33 GWh. Vyrobenou solární energie bude dodávat přes 4500 kilometrů dlouhou přenosovou síť do Singapuru.  Po dokončení tak vznikne největší solární park a baterie na světě.

Pokud vše půjde dle plánu, začne se obří solární elektrárna stavět v roce 2023. Součástí projektu je výstavba nové továrny na výrobu prefabrikovaných konstrukcí s integrovanými panely značky Maverick od australské společnosti  5B.

Unikátní projekt

Po svém dokončení bude projekt společnosti Sun Cable největším solárním parkem světa. Jeho uvedení do provozu se očekává v letech 2026-2027.  Dosud leží největší sluneční elektrárna v Indii, její výkon dosahuje dva gigawatty.

Společnost Sun Cable si od projektu slibuje možnost vyrábět velký objem „zelené“ elektřiny za konkurenceschopnou cenou. Elektrárna by měla pokrýt spotřebu celkem tří milionů domácností v Singapuru.

„Nový park přinese dostupnou a spolehlivou energii, která podpoří nejen průmysl v australské metropoli Darwin, ale zároveň zajistí pětinu potřebné elektřiny v Singapuru,“ říká šéf společnosti Sun Cable David Griffin s tím, že podmořský kabel mezi Austrálií a Singapurem má měřit zhruba 3700 kilometrů.

Náklady celého projektu se odhadují na zhruba šestnáct miliard dolarů, tedy v přepočtu přibližně 343 miliard korun. Stavba by měla začít v roce 2023, ostrý provoz o čtyři roky později.