NASA i Číňané vidí perspektivu rozvoje fotovoltaiky v kosmu

Datum: 21. 02. 2019
Solární elektrárny umístěné na oběžnou dráhu Země by mohly dodávat světu elektrickou energii ekonomicky efektivním způsobem už za 30 let. K tomuto závěru došli američtí vědci z NASA již v roce 2011. Nyní hodlají tento plán realizovat čínští experti, kteří ve vesmíru hodlají vybudovat první sluneční elektrárnu.

Wikipedia

Čínský plán

Čínští vědci už zahájili výstavbu experimentální základny ve městě Čchung-čching, odkud se bude řídit projekt vesmírné solární elektrárny. Prvním krokem bude vývoj menší, zkušební elektrárny, která by měla být uvedena do provozu ve stratosféře v letech 2021 až 2025. Dalším krokem má být elektrárna o výkonu jednoho megawattu v roce 2030, poté přijdou větší.

Podle čínských vědců má hmotnost finální solární elektrárny  činit zhruba 1000 tun, což je více než dvojnásobek váhy Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Vědci zkoumají, zda by bylo možné elektrárnu vybudovat přímo ve vesmíru pomocí robotů a 3D tisku, aby se mohli vyhnout dopravě těžkých komponentů.

Další výzvu představuje doprava vyrobené energie na zem. Zejména se jedná o její bezpečnost. Solární technologie ve vesmíru by podle vědců mohla dodávat energii 99 procent času s šestinásobnou intenzitou v porovnání s pozemskými solárními elektrárnami. Energie z vesmírné solární stanice by se přeměňovala na mikrovlnný či laserový paprsek, který by byl odesílán na Zemi.

Na vesmírný výzkum disponuje Čína ročním rozpočtem ve výši osmi miliard dolarů (182,6 miliardy Kč). Není proto vyloučeno, že díky ambiciózním čínským plánům se vesmírná solární elektrárna, která až doposud byla opravdovým sci-fi pojmem, stane v budoucnosti realitou.

„Je zřejmé, že solární energie dodávaná z kosmu by mohla hrát ve 21. století ohromně významnou roli v uspokojování globální poptávky po energii,“ píše se ve studii vedené dlouholetým pracovníkem amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Johnem Mankinsem. Studie, která byla publikována v roce 2011, zdůrazňuje přínosy využívání sluneční energie ve vesmíru a jejího posílání na Zemi pomocí bezdrátových technologií.

Zdroj: SolarniNovinky.czFoto: Wikipedia