+ 20 %: Nedostatek kobaltu může zdražit lithiové baterie

Datum: 17. 04. 2018

Podle studie World Economic Forum (WEF) se predikuje, že výroba lithium-iontových (Li-Ion) baterií se během několika let zvedne ze současných 30 GWh ročně až na 200 GWh. Tento vývoj souvisí s boomem elektromobility ve světě a také s rychlým nárůstem využívání solární energie a dalších obnovitelných zdrojů.


Wikipedia

Prudký růst cen

Velkou výzvou pro lithiové baterie mohou být ceny kobaltu, které letos prudce stoupají v roce 2018. Během posledního roku cena kobaltu na londýnské burze kovů prudce stoupla − z 26 200 dolarů za tunu na více než 56 500 dolarů.

Tento trend dále pokračuje i v letošním roce. Jejich růst v prvním kvartálu překročil 20%.  Rostoucí cena ale není tím hlavním problémem. Kobaltu je prostě málo.

Kobalt je používán v katodách většiny Liion baterií v současné době montovaných do elektromobilů. Problém kobaltu je v tom, že v naprosté většině je jeho získávání vedlejším produktem těžby niklu a mědi. Navíc, většina kobaltu pochází z afrických zemí, zejména z Konga, což znamená riziko nestability dodávek.

Například Kongo zvyšuje daně na vzkvétající kobalt. Lithium-iontové baterie představují více než 50 % roční globální produkce kobaltu a předpokládá se, že do roku 2020 přesáhnou 60 %, říká Trent Mell, generální ředitel společnosti First Cobalt.

Výrobci nakupují suroviny přímo

Nedostatek kobaltu pociťuje také společnost Apple. To by mohlo způsobit výpadky v dodávkách baterií pro jeho mobilní telefony nebo tablety. Proto se podle uniklých informací rozhodl kobalt nakupovat přímo z dolů a zajistit si dlouhodobé kontrakty.

Apple bude mít navíc větší kontrolu nad zdroji, neboť v minulosti byl např. napadán za neetické používání surovin z dolů, kde pracují děti.

Krátkodobě se může stát, že kobalt baterie může zdražovat (působit tak proti trendu jejich zlevňování), v delším horizontu může být nahrazen nekobaltovými technologiemi. Např. čínský výrobce baterií a vozidel BYD používá již dnes nekobaltové Li-ion baterie, které mají sice nižší energetickou hustotu, ale v elektromobilech celkem dobře fungují.

Zdroj: SolarniNovinky.czFoto: Wikipedia
Facebook
Přečteno: 175x

REKLAMA

E-mailový zpravodaj

Aktuální zprávy z oblasti fotovoltaiky a akumulace energie
jsem člověk
jsem robot
NEJČTENĚJŠÍ
Dnes
x

Využíváním těchto služeb souhlasíte s používáním a ukládáním cookies. Více o cookies najdete v části Pravidla cookies.

Podmínky užívání   |  Redakce portálu   |  English   |  Facebook
© Copyright Solární Novinky.cz. Všechna práva vyhrazena.
Top50 Solar
Portál Solární novinky.cz je nejčtenější odborné online medium, které se věnuje následujícím tématům: Fotovoltaické panely, měniče, mikro střídačea FVE
Generováno 0.2 s
CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/) RS_PROHLIZEC:DALSI HTTP_REFERER: