Přichází bod zlomu ve vývoji automobilové dopravy a baterií?

Datum: 09. 11. 2017

Evropská komise včera navrhla nové cílové průměrné emise CO2 u všech nových osobních vozidel a dodávek v EU, aby pomohla urychlit přechod na vozidla s nízkými či nulovými emisemi. Evropská komise přichází s návrhy, jak evropským automobilkám pomoct zůstat světovými jedničkami a vyhrát pomyslný závod o čistá vozidla. Součástí představeného plánu je i podpora bateriového průmyslu.

Renault

 
Rázná opatření na snížení emisí CO2

Podle záměru Komise by nové osobní automobily a dodávky v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30 procent nižší emise než v roce 2021. Součástí návrhu Evropské komise, který má zajistit v EU „čistou mobilitu“, jsou také pobídky, které by měly evropské výrobce automobilů posunout k větší výrobě bezuhlíkových či nízkouhlíkových aut, především elektromobilů. 

„Přál bych si, aby Evropa stála v čele boje proti změně klimatu. V minulém roce jsme ntanovili globální pravidla hry prostřednictvím Pařížské dohody, kterou Evropský parlament ratifikoval. S ohledem na propad ambicí ve Spojených státech to musí být Evropa, kdo zajistí, abychom z naší planety učinili opět skvělé místo. Je to společné dědictví celého lidstva,“ předeslal ve svém zářijovém projevu o stavu Unie předseda Komise Jean-Claude Juncker.

Zásadní proměna automobilového průmyslu

Vstupem Pařížské dohody v platnost začaly platit také závazky mezinárodního společenství k přechodu na moderní nízkouhlíkové hospodářství a automobilový průmysl prochází zásadními proměnami. Evropská unie se musí chopit příležitosti a stát se celosvětovou jedničkou.

„Středeční sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut,“ říká místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič. Zdůraznil, že auta byla v Evropě vynalezena a nyní je podle něj čas na to, udělat to znovu.

Komise totiž varuje, že evropští automobiloví výrobci by mohli o své světové prvenství v souboji s firmami z USA, Japonska, Jižní Koreje či Číny snadno přijít právě v segmentu nízkoemisních vozů, který v budoucnosti čeká rozvoj. Například Čína zavedla výrobcům kvóty na tato auta od roku 2019, některé státy v USA také zavádějí příslušné regulační rámce.

Co je součástí balíčku opatření v oblasti čisté mobility?

— nové normy pro CO2, jež mají výrobcům pomoci inovovat a dodávat na trh nízkoemisní vozidla. Návrh rovněž obsahuje cíle pro rok 2025 i pro rok 2030. Průběžný cíl pro rok 2025 zajišťuje odstartování investic už v tuto chvíli. Cíl pro rok 2030 pak zajišťuje stabilitu a dlouhodobou orientaci, aby investice neustaly. Tyto cíle mají pomoci urychlit přechod z konvenčních vozidel se spalovacími motory na vozidla s čistým pohonem,

— směrnice o čistých vozidlech, která má podporovat systémy zaručující čistou mobilitu v rámci veřejných zakázek, a soustavně tak stimulovat poptávku a další zavádění těchto systémů,

— akční plán a řešení, pokud jde o investice do celoevropského zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Cílem je zvýšit ambice národních plánů, posílit investice a podpořit zájem ze strany spotřebitelů,

— revize směrnice o kombinované dopravě, jež podporuje kombinování různých druhů dopravy při přepravě nákladů (např. kamionů a vlaků) a díky níž budou moci firmy snáze žádat o pobídky. V přepravě zboží se tak bude propagovat kombinované využívání nákladních vozidel, vlaků a lodí,

— směrnice o osobní autokarové dopravě, která má podnítit rozvoj dálkových autobusových spojů po Evropě a nabídnout alternativy k používání soukromých automobilů, čímž pomůže dále snižovat emise z dopravy a omezovat přetížení silniční sítě. K dispozici tak budou další, kvalitnější a cenově dostupnější možnosti dopravy, zejména pro lidi s nízkými příjmy,

— iniciativa v oblasti baterií, jež má strategický význam pro integrovanou průmyslovou politiku EU, mají-li se vozidla zítřka a jiné budoucí dopravní výrobky a systémy (včetně dílů a součástí) vyvíjet a vyrábět v EU.

Další opatření

Návrhy v oblasti čisté mobility budou nyní postoupeny Evropskému parlamentu a Radě. Komise vyzývá všechny zúčastněné strany k úzké spolupráci, aby mohly být jednotlivé návrhy a opatření rychle přijaty a provedeny a aby unijní průmysl, firmy, zaměstnanci a občané co nejrychleji a v co největší možné míře začali pociťovat jejich přínosy.

Komise podle zveřejněných materiálů předpokládá, že zvýšené náklady na ekologičtější automobily budou dostatečně vyváženy úsporami na palivu při jejich používání. V roce 2025 by měla být u nově pořízeného vozu úspora asi 600 eur (téměř 16 tisíc korun), v roce 2030 dokonce až 1500 eur (téměř 40 tisíc korun), a platit to má i pro auta koupená z druhé ruky.
Přesto by tento vývoj neměl vést ke konci osobních aut se spalovacími motory. Podle komise bude takový motor mít v roce 2030 v EU stále asi 80 procent automobilů.

Součástí včerejších návrhů, o nichž budou nyní jednat členské země EU a Evropský parlament, je také snaha podpořit nákupy čistých automobilů veřejným sektorem. Komise také žádá větší úsilí při vytváření evropské infrastruktury, kterou podobné automobily k provozu potřebují.

Komise odhaduje potřebnou výši investic na 22 miliard eur (přes 580 miliard korun) do roku 2025. Soukromé investice a prostředky členských států proto plánuje podpořit dodatečnými 800 miliony eur (přes 21 miliard korun).


Zdroj: SolarniNovinky.czFoto: Renault
Facebook
Přečteno: 581x

REKLAMA

E-mailový zpravodaj

Aktuální zprávy z oblasti fotovoltaiky a akumulace energie
jsem člověk
jsem robot
NEJČTENĚJŠÍ
Dnes
x

Využíváním těchto služeb souhlasíte s používáním a ukládáním cookies. Více o cookies najdete v části Pravidla cookies.

Podmínky užívání   |  Redakce portálu   |  English   |  Facebook
© Copyright Solární Novinky.cz. Všechna práva vyhrazena.
Top50 Solar
Portál Solární novinky.cz je nejčtenější odborné online medium, které se věnuje následujícím tématům: Fotovoltaické panely, měniče, mikro střídačea FVE
Generováno 0.2 s
CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/) RS_PROHLIZEC:DALSI HTTP_REFERER: