Nový objev může zásadně zlevnit solární panely

Datum: 04. 08. 2014

Nový objev britských vědců může znamenat průlom v technologii výroby panelů pro sluneční elektrárny. Chlorid hořečnatý může nahradit vysoce toxické a drahé chemické látky, kterých je zapotřebí při konstrukci solárních článků. Podle vědců to bude znamenat výrazné urychlení rozvoje sluneční energetiky v následujícím desetiletí.

Trina Solar

Panely nové generace bez kadmia

Tým vědců z university v britském Liverpoolu oznámil, že přišel na způsob, jak se vypořádat s jednou z největších překážek při výrobě panelů nové generace, tedy s nutností používat drahý a toxický chlorid kadmia.

Nástřik na kadmiu založené sloučeniny je v současnosti v solárních panelech používán ke zvýšení efektivity panelů zhruba k 15 procentům. Doktor Jon Major z Liverpoolského Stephensonova institutu pro obnovitelnou energii nicméně po sérii experimentů zjistil, že naprosto stejného efektu zvýšení efektivity přes 15 procent lze dosáhnout i za pomoci aplikace chloridu hořečnatého.

Levné a ekologické řešení

Tato sůl, chemicky chlorid hořečnatý, je ve velkém množství běžně obsažena v mořské vodě. Studie publikovaná ve vědeckém časopise Nature ukázala, že chlorid hořečnatý, který se přidává také do koupelových solí, plní při výrobě fotovoltaických článků stejnou funkci jako „konvenční“ chlorid kadmia ovšem za zlomek pořizovací ceny a bez nebezpečné toxicity.

"Chlorid hořečnatý je neuvěřitelně levný a je ho možné jednoduše získat z mořské vody. Používá se třeba v zimě k odstraňování ledu ze silnic a je zcela neškodný a netoxický. Podařilo se nám tak nahradit velmi drahý a toxický materiál jiným, který je zcela neškodný a velmi levný," řekl Jon Major z University of Liverpool, který vedl uvedený výzkum.

Nyní ještě není možné odhadnout, o kolik se fotovoltaické panely zlevní. Reálně však lze předpokládat, že to nebude malá částka, jelikož jde oproti chloridu kadmia v případě chloridu hořečnatého o pouhé 1% nákladů.

Zhruba 90 procent solárních panelů, které jsou v současnosti v provozu, je složeno z fotovoltaických článků z křemíkových polovodičů. Nicméně křemík má při absorpci slunečního záření značné limity.

Proto se dosud pracovalo s tím, že nastupující generace panelů se bude skládat místo z křemíku z tenké vrstvy chloridu kadmia, který pohlcuje sluneční světlo tak dobře, že lze použít vrstvu o tloušťce jen jedné setiny z tloušťky dosavadní křemíkové vrstvy. Ovšem toxicita této látky a její vysoká cena zatím představovali kritickou překážku v nové technologii. Tento problém nyní zveřejněný objev vyřešil

Revoluce ve fotovoltaice?

Výrazný propad cen panelů si od nové technologie slibuje také Jeremy Leggett ze společnosti Solarcentury. Podle jeho názoru je zveřejnění objevu doslova vzrušující, protože slibuje, že dnes již konkurenceschopné odvětví výroby elektřiny ze slunce získá v podobě významně nižší ceny další zásadní výhodu proti konvenčním zdrojům, jako jsou například fosilní paliva.

Díky objevu britských vědců lze též předpokládat, že nové a konkurenceschopné odvětví solární energie bude ještě mnohem lépe konkurovat konvenčním zdrojům energie – například fosilním palivům. Díky tomu, že jeho cena tvoří pouhé procento ceny. Doslova by pak mohl být vyplněn slogan: „SOLÁRY NA KAŽDÉ STŘEŠE!“

Zdroj: SolarniNovinky.czFoto: Archiv
Přečteno: 2734x
Komentáře:
K tomtu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!

E-mailový zpravodaj